De Nederlandse Vakantie Awards is een nieuw initiatief van TravMagazine, ANVR, SGR en Thuiswinkel.org. De consument beoordeelt reispartijen op basis van kwaliteit in 18 verschillende categorieën. Sanoma/SBS zet haar database in om de consument op te roepen te stemmen. Boy Lokhoff, Directeur New Business van TravMedia Company over de vernieuwde opzet, de consument en de meerwaarde van de Awards.
De Vakantie Awards; de consument bepaalt
“Er zijn verschillende categorieën waarbij de consument bepaalt welke reisaanbieder in welke categorie wint,” licht Boy Lokhoff toe. “Via het platform Opiness.nl laten consumenten via reviews en een rapportcijfer weten wie zij de beste reisaanbieder per categorie vinden. Daarnaast kunnen ze optioneel nog drie extra criteria beoordelen: prijs/kwaliteit verhouding, klantgerichtheid en de service van medewerkers. Reisaanbieders kunnen ook zichzelf nomineren en hun klanten oproepen hun stem uit te brengen. Minimaal 50 reviews zijn nodig om mee te dingen naar de Awards.”
Nieuw: Award voor Beste Reisaanbieder
Boy Lokhoff: “Nieuw dit jaar is de Award voor Beste Reisaanbieder van Nederland. Hierbij wordt de uitslag mede bepaald door een vakjury. De afgelopen periode is de reisbranche negatief in het nieuws geweest. Met deze award hopen we de consument handvatten te geven voor de beste aanbieders. We hopen ook een bijdrage te leveren aan de kwaliteitsverbetering in de reisbranche. Alle bedrijven die deelnemen worden een aantal maanden onder de loep genomen op uiteenlopende onderdelen. Er vinden persoonlijke gesprekken plaats, schriftelijke rondes, mystery visits en uiteindelijk de beoordeling van de Vakjury.”“Voorgaande jaren werden de awards uitgereikt tijdens de Vakantiebeurs. In 2015 keert na drie jaar het ReisGala terug. Tijdens het ReisGala op 31 januari worden voor het eerst in maar liefst 18 categorieën deze nieuwe consumentenprijzen uitgereikt en vindt de bekendmaking van de Reismanager van het jaar plaats.”
De beste Reisaanbieder van Nederland, waarom?
Boy Lokhoff: “Er is behoefte gebleken om naar de consument duidelijkheid te scheppen wat de beste reisaanbieders zijn. Voor de hoofdprijs hebben we een combinatie gelegd met een vakjury, die zal haar ordeel zal geven wie de Beste Reisaanbieder van Nederland moet gaan worden. Een goede reisaanbieder moet op alle fronten hoog scoren. Bij deze award wordt zowel de gehele customer journey bekeken als de uitvoering hierachter. Via benchmarking worden de aanbieders naast hun concurrenten afgezet. De aanbieders kunnen zien waar ze al goed scoren en waar ze moeten versnellen.”
Wat is de meerwaarde voor consument en reisaanbieder?
“De Vakantie Awards organiseren we met als doel kwaliteits- en imagoverbetering van de Nederlandse reisbranche naar de consument toe. De consument kan door deze awards de beste reisaanbieders duiden. Dit heeft meerwaarde voor de reisaanbieders. Een finaleplek betekent automatisch veel publiciteit en biedt kansen om dit commercieel optimaal uit te nutten. Voorgaande jaren hebben we gezien dat de publiciteit een enorm effect heeft en zorgt voor stijging in de omzet.”
Mediapartner Sanoma en SBS
Boy: “Vorig jaar zijn we gestart met de samenwerking met Sanoma rondom de Vakantie Awards. De slagkracht waarmee Sanoma en SBS in één keer zo’n grote doelgroep bereiken helpt in het succes van de Awards. Ruim 1,2 miljoen consumenten zijn al opgeroepen om te stemmen via de diverse media en merken , zoals Libelle, Margriet, Story, SBS6, AutoWeek en hettestpanel.nl. De komende periode staan nog veel nieuwsbrieven en artikelen op de planning.”
Meer over TravMedia Company
TravMedia Company is de Nederlandse marktleider binnen de reiswereld op het gebied van B2B media. Naast het wekelijkse vakblad TravMagazine, het kwartaalblad M!CE & Event Travel en zijn zij actief met de kennisplatformen TravConnect en TravEcademy. Daarnaast organiseert TravMedia Company verschillende evenementen onder andere de Nederlandse Vakantie Awards, het M!CE & Business Travel Event en Technology Day vanuit het nieuwe kennisplatform TravConnect.
Share: