21 juni 2013

SanomaVentures investeert in Fosbury

SanomaVentures investeert in start-up Fosbury: een platform voor het ontwerpen, beheren en distribueren van Apple Passbook campagnes. Door middel van een eenvoudige web-applicatie kunnen bedrijven binnen enkele minuten Passbook campagnes opzetten en bijhouden. Deze campagnes kunnen mobiele coupons, klantenkaarten of giftcards bevatten.

Fosbury is opgericht door Willem Spruijt, Martijn de Kuijper en Lucas Tieleman. Willem en Martijn richtten eerder Yunoo op, waarin Sanoma al eerder investeerde. De start-up, die in 2011 werd verkozen tot website van het jaar, werd in 2012 verkocht aan AFAS Software. Lucas is mede-oprichter van 94Wines en Repudo, winnaar van een Accenture innovation award in 2011.

Herman Kienhuis, investment director SanomaVentures: “Apple’s Passbook, de app voor digitale vouchers, staat als platform nog in de kinderschoenen, maar bereikt wereldwijd al miljoenen gebruikers. Wij geloven dat het een zeer interessant kanaal is voor bedrijven om effectief, persoonlijk en locatie-specifiek met klanten te communiceren. Fosbury biedt bedrijven wereldwijd de tools om dit platform, en straks ook Samsung’s equivalent ‘Samsung Wallet’, op een laagdrempelige manier in te zetten.”


 
SanomaVentures ziet op de Nederlandse markt ook goede samenwerkingsmogelijkheden met Scoupy, de mobiele applicatie met kortingsbonnen, waar het in 2012 in investeerde.

Lucas Tieleman, CEO Fosbury: “Deze investering is een prachtige stap voor Fosbury. Met Sanoma als investeerder hebben we niet alleen de middelen aan boord om ons product verder te ontwikkelen en te versnellen, maar ook een strategische partner om het product te versterken en te vermarkten. “

Fosbury is gelanceerd op 28 maart en heeft in een maand al meer dan 300 klanten ingeschreven, die duizenden Passbook passen hebben gecreëerd.