30 april 2014

SanomaVentures investeert in ‘social commerce’ startup Social Shop

SanomaVentures investeert in Social Shop, een social shoppingplatform voor consumenten waar ze hun favoriete producten kunnen aanbevelen aan vrienden. Bedrijven en merken kunnen zo inspelen op de trend van social commerce en hun klanten activeren als ambassadeurs.

Het Social Shop platform (www.socialshop.nl) maakt het voor merken mogelijk om hun enthousiaste klanten een eenvoudige online shop aan te bieden. In deze shop kunnen die klanten (zogenoemde ‘shopkeepers’) de producten of diensten van hun favoriete merken aanbevelen binnen hun sociale netwerken. Zo worden klanten geactiveerd als verkoopkanaal. Bij een geslaagde verkoop verdienen zij een commissie die zij delen of helemaal weggeven in de vorm van korting op een product of dienst die een vriend van hen koopt. 

30.000 shops

Social Shop is in 2012 opgericht door Sander Dullaart en won in 2013 een Accenture Innovation Award. Dullaart was eerder mede-oprichter van Favela Fabric dat onlangs werd overgenomen. Inmiddels hebben meer dan 30.000 consumenten zelf een social shop aangemaakt – een aantal dat sterk blijft doorgroeien. Naast de groei in het aantal geopende shops stijgt ook het aantal producten dat via Social Shop kan worden aangeboden sterk: steeds meer A-merken, waaronder KPN en ANWB werken met Social Shop samen om de fans onder hun klanten te activeren.

Kortere time-to-market

Sander Dullaart, oprichter van Social Shop: “Naast extra groeigeld waren we vooral op zoek naar expertise op het gebied van online commerce en lead generation. Die hebben we gevonden bij Sanoma. Daarnaast past het portfolio van SanomaVentures zo goed bij ons dat we denken door kennisuitwisseling significant te kunnen versnellen.”

Social Commerce

Herman Kienhuis, Investment Director SanomaVentures: “Sanoma ziet groeikansen in ‘social commerce’, oftewel verkoop geactiveerd via digitale mond-op-mond reclame. Social Shop heeft hiervoor een uniek platform ontwikkeld dat enthousiaste klanten beloont en nieuwe klanten aantrekt voor aangesloten partners. Sanoma en Social Shop kunnen elkaar hierbij uitstekend versterken.”

Doorontwikkeling en internationale ambitie

De investering van Sanoma wordt door Social Shop gebruikt voor het verder ontwikkelen van het platform en voor het uitrollen van het concept in Nederland. In een later stadium wordt een internationale lancering voorbereid.