28 januari 2015

Social Shop: met member-get-member tot 6% groei per jaar

Enthousiaste klanten zijn goede verkopers. En met de juiste tools worden ze daar nog beter in. De Social Shop is specialist in member get member relatiebeheer en één van de SanomaVentures. De belangrijkste lessen op een rij.

Via het systeem van de Social Shop kunnen merken hun enthousiaste klanten voorzien van allerlei middelen om de producten van het merk te promoten, waaronder een eigen online shop en vriendencadeaukaarten. Bij een verkoop krijgen zij een beloning, die zij vaak weer delen met hun aankopende vriend. Afgelopen december werden er 7 producten per minuut verkocht op deze manier. Social Shop is daarmee marktleider maakt op haar gebied.

Social is niet heilig

Gaan alle productaanbevelingen tegenwoordig via sociale media? “Nee. Ongeveer 40% wèl, met Facebook als absolute koploper. Twitter voegt daarentegen niet veel toe, mensen gebruiken het niet voor aanbevelingen en de conversies zijn laag. Fysieke mond-tot-mond heeft  een aandeel van dik 30%, en dat was éen van de redenen om onze vrienden cadeaukaart te introduceren,” zegt Sander Dullaart, founder van Social Shop.

Het is een programma, geen campagne

Het rendement van een member-get-member programma groeit met de tijd. Integratie met bestaande communicatie, zoals website, social media en nieuwsbrieven verbetert de instroom van leden in het programma met 50%. Promoot het waar dat kan. Zo kan het effect van een goed programma elk jaar verdubbelen.

Intrinsieke motivatie verslaat alles

Wat motiveert klanten om hun enthousiasme te delen? De beste resultaten hebben de producten waar klanten 1) oprecht enthousiast over zijn en 2) hun vrienden echt een plezier mee denken te doen. De beloning is belangrijk, maar staat als motivator duidelijk op een tweede plaats.

Complexe producten: graag via vrienden

Veel producten lenen zich goed voor member-get-member, maar welke producten lopen nu het allerbeste? Bij het wisselen van nieuwe verzekering, telefoonprovider of energieleverancier gaat men graag af op het advies van een vriend. Om zeker te weten dat het écht goed is, en niet in een reclamepraatje te trappen.

6% groei per jaar is haalbaar

Heeft member-get-member relatie beheer altijd zin? Sander: “Een volmondig Ja. Uitgaande van bijvoorbeeld een database van 100.000 bestaande klanten moet het uiteindelijk mogelijk zijn om 6.000 nieuwe klanten per jaar te werven via de Social Shop. In het eerste jaar starten we meestal op 2%, om daarna gestaag door te groeien. Maar uiteraard vraagt elk product of dienst om zijn eigen aanpak. We lichten dat graag in een persoonlijk gesprek toe. Voor de nieuwsgierigen raad ik ook echt aan om onderstaande artikelen even door te nemen. Dat biedt al een goede basis voor wie meer over referral marketing wil weten.”

Research

GigaOm Research – “Marketers who use referral marketing acquire more than 35% of their new customers with it.” Download het onderzoek.

Wharton Business School – “Klanten die via de aanbeveling van een vriend komen, zijn 25% winstgevender en vertonen 18% minder churn.” Dit onderzoek nalezen.

Contact Social Shop

Sander Dullaart
sander@socialshop.nl
06 53836396
Website voor adverteerders: www.membergetmember.co