Uit de MMA Social Media Monitor blijkt dat het totaal aantal volgers van magazinemerken op social media, in het eerste kwartaal van 2019, met 3% stijgt ten opzichte van het vierde kwartaal van 2018. YouTube en Instagram groeien binnen de magazinemedia branche het snelst. YouTube ziet het aantal volgers met 15% stijgen, Instagram groeit met 9% en Pinterest ziet het aantal volgers met 3% toenemen. Het aantal volgers op Facebook en Twitter blijft stabiel. Ook onze Sanoma magazinemerken laten mooie stijgingen zien. Story (+11%), Nouveau (+10%) en Tina (+10%) zitten in de top 10 van merken met de grootste groei op social media.
AutoWeek en vtwonen populairste magazinemerken op YouTube en Instagram
AutoWeek heeft van alle magazinemerken de meeste abonnees op YouTube en vtwonen de meeste volgers op Instagram, beiden zijn ze ook binnen hun segment de populairste merken op social media. Niet alleen AutoWeek en vtwonen zijn nummer 1 binnen hun segment, ook Tina (Jongeren), Flow (Mind & Body), Ouders van Nu (Opvoeding) en Veronica Magazine (RTV) hebben binnen hun segment de meeste volgers/abonnees op social media.
Aandelen per kanaal
Ruim de helft van alle volgers van magazinemerken op social media zijn nog altijd op Facebook te vinden (55%), maar het aandeel van Facebook daalt wel. Ook Twitter verliest steeds meer terrein. Het aandeel bedraagt momenteel 14%. Een kwart van de volgers van magazinemerken komt inmiddels via Instagram (24%). Ook het aandeel van YouTube stijgt en komt in kwartaal 1 2019 uit op bijna 4% en heeft Pinterest ingehaald (3,6%).
Meer informatie over de MMA Social Media Monitor vind je hier.
Share: