8 november 2012

‘Straks kun je samen shoppen ook al ben je ergens anders’

Wat lees je, kijk je, doe je online en mobiel? Wat vind je goed, wat niet? Wat is de toekomst? Het Mediamenu van: Monique Jagroe, senior digital consultant bij Detroit Media.

1. Ik was tien jaar. Toen verslond ik…. Toen was ik niet weg te slaan bij…
“Ik was voornamelijk bezig met het opnemen van liedjes van de radio op mijn draagbare dubbele cassettedeck. Het was de kunst om het liedje zo volledig mogelijk op te nemen zonder dat de dj er doorheen praatte. Alle liedjes die ik op tape had schreef ik fonetisch uit. Heel grappig als je er later achter komt wat er nou écht gezongen werd.” 

2. Welke tijdschriften lees je nu en waarom?
“Papieren tijdschriften o.a.: L’Officiel, Hunger Magazine, Adformatie. Om op de hoogte te blijven en om geïnspireerd te raken. Online tijdschriften o.a.: Trendland.com, Reddit, Parool, Emerce.”

3. Waar zit je vaak online? En mobiel?
“De sites die ik regelmatig bezoek – naast sociale media – zijn, ik zei het al, Trendland.com, Reddit, Parool, Emerce, en ook de blog van Joel Runyon en random sites die ik tegenkom als ik op zoek ben naar achtergrondinformatie over een bepaald onderwerp – tegenwoordig is dat vaak voedingsgerelateerd. Ik zoek overigens meestal op Engelse termen. Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat ze in Engelssprekende delen van de wereld veel betere informatie hebben over allerlei onderwerpen.”

4. En nog tijd voor tv ook?
“Tv kijk ik niet zo vaak, wel veel films – ik heb een Cineville pas – en ik kijk series op mijn computer. Zoals True Blood, Dexter en Vampire Diaries. Kan echt niet, maar ik kan Damon niet weerstaan…”

5. Welke media vind je echt heel knap gemaakt?
“Ik ben regelmatig impressed van online. De sites die ik heel tof vindt zijn 22tracks, Pinterest.com. Heel clean, heel eenvoudig en superdoeltreffend. Een tijdschrift dat ik erg mooi vind is Hunger Magazine. Hele mooie foto’s en veel achtergrondinformatie en interviews. Van Hollands Diep werd ik ook altijd erg blij, maar dat bestaat helaas niet meer.”

6. Wat vind je zonde van het papier, de zendtijd, de moeite?
“Ongeadresseerde reclamefolders, de Telefoon en de Gouden Gids en Powned. Om all the obvious reasons. En qua moeite het gezeur in de comments van artikelen op Adformatie.nl, alhoewel ik er ook vaak hard om kan lachen.”

7. Je mag zelf een nieuw medium in de markt zetten. Dat wordt…
“Een heel dun, licht en handzaam digitaal tijdschrift dat wireless geluid kan streamen naar je koptelefoon en supermooie, felle en heldere kleuren kan tonen. De naam: Mine.
De content is afhankelijk van de instelling van het apparaat, namelijk pushed of pulled. Soms wil je ge-entertained worden en soms wil je zelf kiezen wat je leest/kijkt/luistert. Soms ben je benieuwd naar aanbiedingen in het algemeen en soms weet je precies in welke categorie je een aanbieding zoekt.”

8. Hoe ziet de mediaconsumptie over tien jaar uit, denk je?
“Sociaal en hyperdigitaal. De belangrijke mensen in je leven zijn altijd dichtbij door technologie. Samen shoppen terwijl ieder zich op een andere plek bevindt. Dat is niet meer bijzonder, maar normaal. Samen films en series kijken terwijl iedereen ergens anders is. Alle informatie is ‘out there’. Alles wat je nodig hebt is een mobiele drager met wifi om de informatie te ontsluiten.”

9. Nog een goeie tip voor Sanoma?
“Mine in de markt zetten, als jullie strategisch advies nodig hebben…;-)”

10. Dank je, wat ga je nu lezen? Of kijken?
“Vijftig tinten grijs, en aflevering vijf van The Killing.”