18 november 2016

Succesvolle eerste editie Breakfast College by VIVA400

Op vrijdagochtend 17 november meldden ruim 150 ambitieuze vrouwen zich vroeg in de ochtend voor de eerste editie van Breakfast College by VIVA400. De inspirerende sessie in KINO Rotterdam bestond uit een korte yogasessie, paneldiscussie met Merel Westrik, Claudia Straatmans en Ingrid de Caluwé, zes verschillende workshops én een keynote Personal Branding door Nancy Poleon. Brand Manager VIVA, Kirsten Steenvoort kijkt terug naar een succesvolle ochtend waar vrouwen elkaar inspireerden en kennis met elkaar deelden.

“Gisteravond hadden we de award uitreiking van VIVA400. Een zaal met 400 genomineerden en weer zulke inspirerende winnaressen. Deze ochtend is echter minstens zo belangrijk. Of je nou in dienst bent, nog zoekende of hard aan het ondernemen; vrouwen kunnen allemaal inspiratie en concrete handvaten gebruiken om verder te komen. De eerste aanmeldingen voor een volgende keer zijn al binnen, dus daar gaan we voor!”, aldus Kirsten Steenvoort – Brand Manager VIVA.

Panelgesprek

Kirsten Steenvoort trapte de dag inhoudelijk af met een interactief panelgesprek waaraan Claudia Straatmans (Hoofdredacteur Nouveau), Ingrid de Caluwé (Tweede Kamerlid VVD & initiatiefnemer netwerk van politici voor vrouwenrechten en gendergelijkheid) en Merel Westrik (RTL Nieuws presentatrice) deelnamen. De panelleden wisten de aanwezigen vrouwen goed te prikkelen met hun uitspraken. Claudia vatte het gesprek samen met de quote van Madelaine Albright; “There’s a special place in hell for women who don’t help each other”.

Workshops

Workshopspreker Jackelien Veldstra (Director Digital Transformation KPN) ging in op de impact van digitalisering op alles en iedereen, Edith Dohmen (namens Tempo-Team) hielp de vrouwen zichzelf als merk te zien en hun eigen stijl te bepalen, Sanne Vink & Nienke Baan (Eigenaren Vink&Baan Mindfulness) legden uit bewust te leven in het hier en nu, Julika Marijn (Speakercoach Great Communicators) leerden de vaardigheden om te spreken met impact, Madelon van der Tol (Marketing Director Ice Cream Unilever) liet zien hoe een merk-positionering scherp neergezet kan worden en Ellen Wynia (Eigenaar NAN & Victor Giglio Hillegersberg) enthousiasmeerde met haar ondernemingsdrift.

“Wat we merkten is dat specifieke thema’s heel erg spelen onder vrouwen. Vrouwen zijn in het algemeen meer bescheiden dan mannen en vinden het daarom lastiger zichzelf op de voorgrond te plaatsen. Thema’s als gelijkheid, carrière, personal branding en balans speelden daarom vandaag een grote rol.” – aldus Kirsten Steenvoort. De workshops waren naar deze thema’s ingericht.

Keynote speaker

Het ochtendprogramma sloot af met een sessie van Nancy Poleon over personal branding. Nancy pleit voor ‘Rock ’n Roll Branding’ en de lessen die we kunnen leren van muzikanten. Ze gelooft dat iedereen zijn eigen verhaal moet kunnen vertellen. Met een aantal concrete lessen en to do’s liepen de vrouwen de zaal uit. Want: “Als je het niet meer weet moet je terug gaan je waarom. Waarom doe je wat je doet?”, aldus Nancy Poleon.
VIVA is van plan dit evenement vaker te organiseren, naast de jaarlijkse award show van VIVA400. Het enthousiasme en het feit dat deze eerste editie binnen een maand volledig uitverkocht was, geeft volgens Kirsten Steenvoort aan dat er behoefte is onder deze ambitieuze vrouwen, om elkaar te ontmoeten, inspireren, en kennis en ervaringen met elkaar te delen. Vrouwen die hun sporen al verdiend hebben, én vrouwen die in de startblokken staan om hun eigen pad goed vorm te geven.