Corona, invloed op het gedrag van de Nederlandse consument – deel 4

Insights uit het onderzoek

 

Een meerderheid van 58% is het niet eens met de stelling dat het normale leven weer begonnen is, tegelijkertijd zegt 40% dat het eigen gedrag vergelijkbaar is met dat voorafgaand aan de corona-uitbraak. 25% kijkt met een (enigszins) positief gevoel terug op de afgelopen periode. Men is nog wel voorzichtig met geld uitgeven (29%) maar een stuk minder dan in week 13 (maart 2020): 42%.

56% volgt het nieuws nog altijd extra intensief. Steeds minder mensen werken (volledig) vanuit huis nu de maatregelen langzaam versoepelen. In week 13 (maart 2020) gaf 64% aan (deels) thuis te werken, in week 25 (juni 2020) is dit 59%. 46% verwacht dat de werksituatie voorlopig hetzelfde blijft.

Bekijk hier de resultaten van het onderzoek.

 

Het onderzoek

Het coronavirus heeft een grote invloed op de leefstijl van de consument. Omdat we op frequente basis het onderzoek ‘Invloed van corona op het gedrag van de Nederlandse consument’ hebben uitgevoerd, kunnen we gedragsontwikkelingen tijdens het coronavirus volgen.

Bereik zakelijke beslissers met NU.nl

Het aantal zakelijke beslissers in Nederland is ten opzichte van vorig jaar met 2% gegroeid. In 2019 waren dit nog 607.600 personen, terwijl deze groep in 2020 gegroeid is naar 621.600 zakelijke beslissers, bestaande uit midden- en kleinbedrijf (92,5%), grootzakelijke markt (3,9%) en semi-overheid (3,6%).

NU.nl, het grootste digitale nieuwsmerk van Nederland, is opnieuw veruit het grootste mediamerk in het bereiken van zakelijke beslissers. Dat blijkt uit de resultaten van het nieuwe DMS-bereiksonderzoek naar het mediagedrag van zakelijke beslissers, die woensdag 20 mei bekend zijn gemaakt. Het merk NU.nl bereikt maandelijks gemiddeld 67% van de doelgroep zakelijke beslissers, en is daarmee veruit het grootste mediamerk in de zakelijke markt.

Bekijk hier meer resultaten van het onderzoek.

“NU.nl is de plek waar je komt om snel op de hoogte gebracht te worden van het belangrijkste nieuws, logisch dus dat zakelijke beslissers voor ons kiezen, want ze hebben weinig tijd en willen veel weten,” vertelt Gert-Jaap Hoekman, de hoofdredacteur van NU.nl. “Daarnaast hebben ondernemers op NU.nl ook hun eigen plek op de voorpagina. Elke dinsdag publiceren we artikelen, video’s en podcast waarin we op een prettige manier raad geven en overzicht bieden. De cijfers van dit onderzoek zien we – naast de bezoekerscijfers die we zelf iedere week rapporteren – als een enorme aanmoediging voor ons werk.”

Corona, invloed op het gedrag van de Nederlandse consument – deel 3

Als mediabedrijf doen wij continu onderzoek naar het gedrag van de Nederlandse consument. Zo ook welke invloed het coronavirus heeft op het (media)gedrag van de Nederlandse consument. Dit onderzoek is voor de derde keer uitgevoerd, waardoor er een vergelijking gemaakt kan worden met het gedrag gedurende het coronavirus.

Het merendeel van de respondenten zet het vakantiegeld op de spaarrekening. De meeste (32%) weet ook nog niet wat ze met de vakantie gaan doen. Nu Nederland voorzichtig op gang komt, is 28% van plan een dagje uit te gaan op korte termijn. 44% Van de respondenten geeft aan een mondkapje in huis te hebben, maar deze wordt (nog) niet veel gedragen. Het coronavirus heeft een grote invloed op de leefstijl van de consument. Zo geeft 77% aan minder sociale contacten te hebben en 15% eet gezonder.

Bekijk hier meer resultaten van het onderzoek.

Toen er nog sport was

Corona, invloed op het gedrag van de Nederlandse consument – deel 2

Als mediabedrijf doen wij continu onderzoek naar het gedrag van de Nederlandse consument. Zo ook welke invloed het coronavirus heeft op het (media)gedrag van de Nederlandse consument. Dit onderzoek is een herhaling van drie weken geleden, zodat we een goede vergelijking kunnen maken met het gedrag in de beginfase van het coronavirus.

Men besteedt tijdens het coronavirus extra tijd aan mediagebruik. Ter ontspanning of juist om op de hoogte te blijven van de actualiteit. Het nieuws wordt, na vijf weken coronavirus, nog steeds extra intensief gevolgd (70%). Overigens wel in mindere mate dan drie weken geleden (83%). Ten opzichte van drie weken geleden wordt er meer gesnoept (+6%) en tevens meer alcohol gedronken (+4%). Ook het online winkelen neemt toe in de afgelopen drie weken (+7%). Populaire categorien in e-commerce zijn o.a. zwembaden, skeelers, webcams, tuinplanten en gewichten.

Bekijk hier de resultaten van het onderzoek.

 

Onderzoek naar het borrelgedrag van de Nederlandse consument

Borrelen wordt door veel Nederlanders gezien als een belangrijk moment van samen zijn. Wist je dat mannen het liefst met vrienden borrelen (63%) en vrouwen daarentegen met hun partner (54%)? In dit onderzoek delen we de inzichten rondom het borrelgedrag van de Nederlandse consument.

Bekijk hier de resultaten van het onderzoek.

 

Begrijpen, bereiken, bewegen

Nieuwe Scoupy / Sanoma FMCG directeur Martijn Standaart over de combinatie van individuele aankoopdata met data over mediagedrag. “Scoupy is sinds anderhalf jaar onderdeel van de FMCG-divisie van Sanoma en koppelt shopperdata aan het datalake van het mediahuis. Wij weten tot op huisnummerniveau wie jouw product koopt”, vertelt Martijn Standaart.

Sinds de zomer van 2018 maakt Scoupy deel uit van Sanoma FMCG dat zich met tal van mediamerken richt op FMCG-bedrijven. Consumenten kunnen via de app van Scoupy meedoen aan cashback-acties door het uploaden van een kassabon van een willekeurige supermarkt.  De hieruit verkregen aankoopdata maken productintroducties of andere winkelacties een stuk effectiever.

Hoe werkt die koppeling precies?

Standaart: ‘Sanoma FMCG koppelt individuele aankoopdata van consumenten aan data over mediagebruik. We brengen marketing en sales samen, voor zowel de lange als de korte termijn. Uiteraard binnen de kaders van de privacywetgeving. Door aankoopdata te combineren met gegevens die we verkrijgen via media en evenementen als Margriet Winterfair of de Libelle Zomerweek, worden klantinzichten scherper. Hierdoor kunnen we onze klanten helpen met nóg betere targeting, dus minder waste en een meetbare hogere ROI van hun marketingcampagnes.’

 Begrijpen, bereiken en bewegen

‘Wij hebben een 360 graden view van de Nederlandse consument en kunnen bereik brengen, inzicht geven, maar klanten ook bewegen naar de winkel toe, of naar een event. Scoupy is met meer dan 2 miljoen geregistreerde gebruikers het grootste cashback-platform van Nederland. Met 650.000 e-mail opt-ins en 275.000 push opt-ins. Eind oktober werd een nieuwe mijlpaal bereikt; inmiddels zijn er meer dan 11 miljoen cashbacks uitgekeerd aan consumenten.

Van inzicht naar impact

Sanoma bereikt maandelijks 80 procent van de mensen in Nederland met een portfolio van sterke merken als NU.nl, Ouders van Nu, Flair, Libelle, Margriet, AutoWeek, Donald Duck, vtwonen en Fashionchick.

Standaart: ‘Hierdoor hebben we heel veel data over: gedrag, houding en percepties, profielen, interesses en mediagedrag, waar uiteraard zorgvuldig mee wordt omgegaan. Door de combinatie van Scoupy-data en Sanoma-titels bereiken we bijvoorbeeld consumenten die eerder een product geprobeerd hebben en mensen die op deze groep lijken en dus mogelijk interesse hebben. De Scoupy-data zijn zodoende een belangrijk element in een brede Sanoma-aanpak. Ook kunnen we dankzij waardevolle insights content beter afstemmen op een specifieke doelgroep. Ook op niche-groepen zoals ouderen die frisdrank drinken.’

Standaart vervolgt: ‘Iemand die huisdierenproducten koopt, heeft zeer waarschijnlijk een huisdier en zal waarschijnlijk eerder een goed doel voor dieren steunen. Wij kunnen heel gericht de juiste doelgroep vinden en de juiste boodschap op het juiste moment naar deze doelgroep brengen. We kunnen precies vertellen welke producten, door wie, wanneer en bij welke winkel gekocht zijn. Via een data- en insights dashboard krijgen onze klanten real time inzicht in hun kopersgroep, zelfs tot op huisnummerniveau.’

Waar richt Sanoma FMCG zich op in het nieuwe jaar?

‘Onze ambitie is om strategische samenwerkingen aan te gaan voor de langere termijn. Ik zit hier nu acht weken en heb in die tijd een aantal grote merkleveranciers bezocht. Die staan te kijken wat dit systeem in potentie aan mogelijkheden biedt. Waar we eerst ingezet werden om rotatie op te voeren zie ik in de plannen voor komend jaar de ambitie om echt die data-insights te krijgen op totaal assortimentsniveau, of in ieder geval de portfolio van de leverancier. Door de combinatie van de mediamerken van Sanoma worden steeds vaker langlopende merkcampagnes ingezet. En met succes. Insights, creatie en activatie: we hebben het allemaal in huis.’

Meer weten? Klik hier

Onderzoek naar de eetgewoonten van de Nederlandse consument

Eten is voor veel Nederlanders een belangrijk moment van de dag. Welke gewoontes hierbij komen kijken, verschilt echter per individu. In dit onderzoek delen we de inzichten rondom het eetgedrag van de Nederlandse consument.

Bekijk hier de resultaten van het onderzoek.

 

Aandacht bepaalt merkherinnering, vertrouwen en affiniteit

Grootschalig onderzoek DPG Media en Blauw Research brengt aandachtsfunnel in kaart

Al jaren wordt geopperd dat we media niet alleen op hun bereik moeten beoordelen; kwalitatieve criteria zouden een betere indicatie geven van de effectiviteit van communicatie. Eigenlijk zou het meer moeten gaan om ‘gezien worden’ dan om ‘zichtbaarheid’, maar in de meeste gevallen wordt het effect van reclame nog altijd bepaald aan de hand van uitgeleverde/gerealiseerde aantallen (bereik, impressies, oplage, clicks, etc.). Er lijkt echter inmiddels een voorzichtige verschuiving gaande te zijn waarbij adverteerders er de voorkeur aan geven om hun campagne-effectiviteit te staven aan de hand van kwaliteit van bereik. Dat levert de nodige discussies op – een echte marktstandaard is er niet – want hoe meet je de kwaliteit van bereik op een betrouwbare manier en wat zijn de meest geschikte maten hiervoor? Voor wat betreft online reclame zijn de nodige gegevens beschikbaar, denk aan leesduur, maar voor printuitingen is dat niet het geval en deze zijn ook niet op dezelfde manier ‘passief’ te registreren. Reden voor DPG Media om te onderzoeken of en hoe dat toch inzichtelijk gemaakt kan worden.

Grootschalig, innovatief onderzoek
Doelstelling was om de mate van aandacht (kijkduur) voor commerciële uitingen in kaart te brengen en deze te kunnen relateren aan impact (merkoverdracht). Om de onderzoeksvraag goed te kunnen beantwoorden, is gekozen voor een onderzoeksaanpak met verschillende titels en kanalen. Er is een evenwichtige keuze gemaakt uit het DPG Media-portfolio met general– en special interest-titels, zowel print als online en zowel advertenties als branded content. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met het Nederlandse neuromarketingbureau Braynz (sinds 1 november onderdeel van Blauw Research), gebruikmakend van de kennis en ervaring én het online eyetracking-platform van het Engelse onderzoeksbureau Lumen Research. De kijkduur voor redactionele artikelen, advertenties en branded content is geregistreerd door middel van (online) eyetracking, vervolgens is de onbewuste impact – vertrouwen en affiniteit – van commerciële uitingen gemeten via een Impliciet Reactie Tijden (IRT)-onderzoek en tot slot is de expliciete merkherinnering uitgevraagd met een vragenlijst.  In totaal zijn 85 uitingen/merken getest bij een steekproef van ruim 1.200 Nederlandse consumenten.

Zichtbaar ≠ gezien
Om effect te kunnen hebben moeten uitingen zichtbaar zijn, daadwerkelijk gezien worden én lang genoeg bekeken worden om een effect in het brein te realiseren. Dat klinkt als een open deur, maar dit proces is nu ook cijfermatig te onderbouwen. Het verloop tussen het bereik en het aantal mensen dat voldoende lang kijkt om zich de merkboodschap te herinneren noemen we de aandachtsfunnel. Zichtbaarheid heeft een statistische relatie met kijkduur: hoe langer advertenties zichtbaar zijn, hoe langer ze bekeken worden. Vervolgens is er een relatie tussen kijkduur en merkherinnering: hoe langer men kijkt naar de advertentie hoe beter men zich dit herinnert. Voor wat betreft advertenties geldt een minimum van 1 seconde: als een advertentie korter dan 1 seconde wordt bekeken, dan is er nauwelijks een merkeffect waarneembaar. Aangezien in branded content het merk minder prominent aanwezig is, vergt dit wat meer tijd: het effect is optimaal vanaf 10 seconden, maar ook met een kortere kijkduur worden er al merkelementen opgemerkt en herinnerd. Er blijkt ook een positieve relatie te zijn tussen kijkduur en impliciete associaties: aandacht correleert met merkvertrouwen (‘vertrouw ik’) en affiniteit (‘voor mij’) in een vergelijkbaar patroon als bewuste merkherinnering. De geteste content leert dat ‘engaging’ redactionele content de aandacht voor advertenties stuurt en daarmee impact versterkt. De context is van groot belang.

Printadvertenties meest geschikt voor beïnvloeden awareness
De relatie kijkduur en merkherinnering vormt een robuuste en stabiele eenheid. Het onderzoek toont aan dat branded content een effectief middel is, dankzij een grotere mate van aandacht effectiever dan online display. Daarbij maakt het niet heel veel uit via welk kanaal de branded content wordt gepresenteerd: zowel print als online leveren voldoende lange kijktijd. Print en met name printadvertenties blijken bijzonder effectief te zijn om merkoverdracht te genereren. In vergelijking met online display wordt er gemiddeld 4x zo lang naar printadvertenties gekeken wat uiteindelijk 5 tot 10 keer meer impact oplevert.

Dit nieuwe, grootschalige en innovatieve onderzoek geeft meer inzicht in het belang van aandacht en biedt zelfs een maat voor effectieve aandacht: het percentage ‘Effective Attention Contacts’ (EAC) betreft het deel van het bereik dat lang genoeg naar een uiting heeft gekeken om zich het merk te herinneren.

Bekijk hier de resultaten van het onderzoek.

Shortcutting Video’s

Video’s in 2 seconden al zeer effectief

Impact van ultrakorte commercials onderzocht door Mediabrands en DPG Media

Onder de naam ‘Shortcutting Video’ deden Mediabrands Marketing Sciences en DPG Media in 2019 uitgebreid onderzoek naar de effecten van kort kijkgedrag en ultrakorte reclameuitingen. In samenwerking met UnRavel Research zijn door middel van EEG en eyetracking de boodschap- en merkoverdracht gemeten. Wat blijkt: een ultrakorte spot is zeker in staat om merk, product en boodschap over te brengen, veel beter dan de eerste seconden van een reguliere spot. Met een 2 seconden-spot herkent 90% van de kijkers het product (versus 46% na de eerste twee seconden van de originele lange commercial), ziet 98% welk merk het betreft (versus 47%) en snapt 70% de boodschap (versus 25%).

Impact genereren met kort, korter kortst…
Gemiddeld worden 20-30” spots op Facebook en Instagram door 39% van de kijkers 2-3 seconden bekeken. CMO van Procter and Gamble Marc Pritchard geeft aan dat de gemiddelde kijktijd online slechts 1,7 seconden is. En dat slechts 20% van advertenties langer dan 2 seconden aandacht gegeven wordt. De sport wordt dus om in een héle korte tijd een boodschap over te brengen. Is het mogelijk om in 2 seconden nog wel iets te communiceren en zo ja wat? En is dat dan net zo waardevol en betekenisvol als een langere boodschap?

Stel, je hebt een 30”-video commercial gemaakt, hoe zorg je dan dat in de eerste 2 seconden het verhaal zo goed mogelijk over wordt gebracht? Of nog beter, het hele verhaal verteld wordt? En welke elementen moet je in korte edits van die 30”-video meenemen naar een 6”- en in dit onderzoek zelfs 2”-variant om de impact zo groot mogelijk te maken?

Mediabrands Marketing Sciences en DPG Media deden twee uitgebreide studies om bovenstaande vragen te beantwoorden. Hierbij werd samengewerkt met de neurowetenschappers van UnRavel en de contentmakers van Yune en UM Studios.

Twee studies over de impact van ultrakorte reclame
De eerste studie onderzocht het effect dat de eerste twee seconden van reguliere video-uitingen hebben op consumenten. Daaruit blijkt dat zonder product- en merk-identifier gemiddeld slechts 25% van de mensen de boodschap begrijpt. Als je dus een reguliere commercial online inzet, zal een grote groep die deze commercial de eerste 2-3 seconden ziet geen idee hebben waarover het gaat. Daarmee betaalt een adverteerder dus voor niets en gooit geld weg. Kortom, het is belangrijk om de eerste seconden van video-uitingen te optimaliseren.

De tweede studie is een neurowetenschappelijk onderzoek waarbij met behulp van EEG en eyetracking ultrakorte  2”- en 6”-edits van reguliere video-advertenties zijn getest. Hierbij zijn twee editingstrategieën gehanteerd. Enerzijds zijn reguliere uitingen ge-edit op basis van ‘human’ inzicht, anderszijds zijn neuro-inzichten gebruikt. Hierdoor onstonden dus twee sets van ultrakorte video’s: human edits, waar een creatief team heeft bepaald wat de meest engaging en betekenisvolle beelden zijn van de langere uiting, en neuro-edits, gebaseerd op inzichten uit neurowetenschap.

Wat leert de Shortcutting Video-studie ons?
Alle resultaten, stimilu, onderzoeksvragen en onderzoeksmethodiek staan in bijgaand onderzoeksrapport nader omschreven. Een aantal highlights:

Merk-identifier is essentieel in de eerste seconden
Als een lange video-uiting geen merk- (of product-)identifier heeft in de eerste 2 seconden dan is het effect dat bij korte exposure meer dan 90% van de mensen geen idee hebben waar het over gaat. Zij kunnen geen product, merk of boodschap terugkoppelen.

Reclamelengte doet ertoe
Reclamelengte is verreweg de meest bepalende factor op de expli­ciete en impliciete maten van reclame-effectiviteit. Hoewel de lange commercial heer en meester is in expliciete overdracht van product en boodschap, blijkt 2 seconde al zeer effectief voor het activeren van een merk en daarbij aandacht en positieve emotie aan te wakke­ren.

Edit korte uitingen én optimaliseer de eerste seconden van lange spots
Vergeleken met gewoon de eerste 2 seconden van een langere bestaande spot versus een speciale edit is het effectverschil enorm. Met een 2 seconden-spot herkent 90% het product (versus 46% van de eerste twee seconden van de originele spot), ziet 98% welk merk het is (versus 47%) en snapt 70% de boodschap (versus 25%). Dit levert dus een enorme verbetering op.

Neuro-inzicht helpt de juiste keuze te maken bij editing
Zowel voor de 2- als 6-secondenspots leidt de neuro-edit tot de hoogste product- en merkherkenning. Dit komt waarschijnlijk omdat de neurodata gemakkelijk de meest optimale brand identifier aanwijst. Qua boodschapoverdracht wint de human edit het bij de 2”-variant. Bij de 6”-edit is weer de neuro-edit effectiever om de boodschap te communiceren. Ook worden de neuro-edits iets hoger gewaardeerd door de kijkers. Kijken we naar neuro metrics (verlangen en engagement dat door de uiting wordt opgeroepen) dan wint de human edit het van de neuro-edit.

Ook met korte uitingen kunnen merken gebouwd worden
Hoewel korte reclames relatief wat lager scoren op klassieke maten van reclamewaardering als originaliteit, leukheid en herkenning, zien we in het brein juist de hoogste mate van aandacht en aantrekkingskracht gedurende blootstelling aan de korte spots. Dit is ook te zien in de hoogste score op merkherkenning voor de 2 seconden-advertenties. Kortom: de korte video is niet het ultieme middel om een complexe boodschap over te brengen, maar doet zeker goede zaken om effectief aandacht te grijpen voor het merk en deze positief te laden. De toekomst van videoreclame is kort, gecombineerd met lang (maar dat laatste is een ander onderwerp).

Begin 2020 zal NU.nl op basis van de resultaten van dit onderzoek een praktijktest uitvoeren om prerolls van 2 seconden te plaatsen. De effecten hiervan in real-live worden dan nader onderzocht.

Context in content

Zonder context heeft content geen betekenis

Onderzoek van DPG Media en MarketResponse maakt definitie en belang van context inzichtelijk

Het is een gevleugelde uitdrukking: ‘Content is King & Distribution is Queen’. Content (creatie, communicatie) en distributie (bereik, mediakanalen) zijn twee gevestigde begrippen in de mediawereld, maar red je het daarmee? Het besef groeit dat een boodschap pas betekenis krijgt en dus effectief is als die matcht met de juiste context. En daarmee wordt context één van de drie factoren om rekening mee te houden.

Over context is nog relatief weinig bekend en bovendien is het een lastig grijpbaar begrip omdat het veranderlijk en dynamisch is. Als in relatie tot marketingcommunicatie over context gesproken wordt, gaat het meestal over Umfeld, maar een uitgebreidere invulling is nodig om recht te doen aan de grote rol die context heeft. Reden voor DPG Media om samen met MarketResponse een grootschalig kwalitatief en kwantitatief onderzoek uit te voeren om de volgende drie vragen te beantwoorden: wat is context, waarom is context belangrijk en hoe kan je als marketeer context voor je laten werken? Omdat de werking van context grotendeels onbewust plaatsvindt, is gebruik gemaakt van de kwalitatieve techniek van verhaalkunde, aangevuld met een kwantitatief verdiepingsonderzoek om ook de cijfers achter de inzichten te vangen.

Drie contextvariabelen
In het kwalitatieve deel van het onderzoek zijn op het online verhalenplatform van MarketResponse meer dan 200 verhalen verzameld over de mediaconsumptie van Nederlanders uit het consumentenpanel van het onderzoekbureau. Dit op zich geeft een rijk beeld van de  lees-, luister- of kijkmomenten zoals die door consumenten zelf zijn geduid. Het ging hierbij niet om de context waarin reclame getoond wordt (Umfeld), maar om de context zoals door respondenten geschetst in de opgehaalde verhalen. Geconcludeerd kan worden dat die context bestaat uit drie lagen:

  1. De context dat ben ik: de betekenis die iemand geeft aan content wordt innerlijk gevormd, en zijn ook bepalend voor de actie. Persoonlijke waarden, doelen, emoties, rollen en herinneringen kleuren de wijze waarop content wordt geconsumeerd maar oefenen ook invloed uit op wat er wordt geconsumeerd. Mensen spiegelen content naar hun eigen context (verhalen roepen vaak ook weer eigen ervaringen op).
  2. Context is het moment: het tijdstip, de tijd van het jaar of recente gebeurtenissen en de associaties die daarbij horen, kunnen ervoor zorgen dat men content op een andere wijze betekenis geeft.
  3. Context is de fysieke omgeving: externe prikkels zoals geluid, sensaties als geur, de reden waarom men zich op die plek bevindt en de aanwezigheid van andere personen hebben invloed op de voorkeur voor een contenttype.

Betekenis voor branded content
Wil branded content nog effectiever en  betekenisvoller zijn, zal het inhoudelijk moeten worden geladen met contextvariabelen – de individuele beleving, het moment en de fysieke omgeving – die passen bij het merk. Een goed beschreven en herkenbare context dringt binnen tot de lezers en laat hen de content beleven. Inzichten uit dit onderzoek en ondersteunend bewijs uit eerder wetenschappelijk onderzoek lijken er op te wijzen dat, als mediaconsumenten zich kunnen identificeren met en verplaatsen in de beschreven context, dit een reeks aan associaties en een grotere betrokkenheid oproept. Als de beschreven context meer bevat dan een beschrijving van de directe omgeving of het moment en weet in te spelen op persoonlijke herinneringen, emoties, inzichten, gedrag of houdingen, kan deze iets losmaken bij de lezers en hen aanzetten tot actie.

Betekenisgeving
Context is de achtergrond waartegen iets zijn betekenis krijgt, de diepere lading. De conclusie uit dit onderzoek is dat ten eerste betekenisgeving geheel afhankelijk is van de individuele beleving. Ten tweede dat wie zich daadwerkelijk wilt verbinden met de consument, hen persoonlijk moet kunnen aanspreken op zaken die zich op dat moment afspelen in hun leven. In klantsegmentatie hoeft het dus niet alleen te gaan over sociodemografica, maar kan je consumenten ook aanspreken op basis van een gedeelde ervaring. Betekenisgeving verloopt via een proces van confrontatie, herkenning, associaties, verbeelding, erkenning en markering en zorgt al dan niet voor identificatie op grond van emoties, associaties en opgeroepen ervaringen en herinneringen. Zo werkt ons brein: we proberen constant betekenis te geven en zoeken als het ware een optimum tussen content (inhoud), confrontatie (medium) en context (decor). Als dat congruent is, is er een maximale openstelling voor de boodschap. Als content qua inhoud aansluit op de behoeften, emoties en waarden van de consument én op het juiste moment getoond wordt in een passende omgeving, dan kunnen we spreken van contextmarketing.

Zonder context heeft content geen betekenis. De uitdaging is om de context van individuen te kennen en de boodschap ten dienste van individuen te laten staan. Als deze bovendien in hun favoriete, vertrouwde mediaomgeving te zien is, wordt communicatie echt persoonlijk en dat raakt.

Update: alle bevindingen uit het onderzoek zijn gevat in een whitepaper, klik hier om deze te lezen.

 

Onderzoek naar life-changing en daily moments

Om zo effectief mogelijk consumenten te bereiken en te bewegen, is het belangrijk om content op het juiste moment en met de juiste boodschap te tonen. Het identificeren van de juiste momenten in combinatie met behoeftes helpt daarbij.

In het moments onderzoek zijn 2000 Nederlanders ondervraagd of het moment wat zij gister hebben beleefd, welke emotie/ervaring zij hieraan koppelen en welke product associatie zij hierbij aangeven.

Bekijk hier de resultaten uit het onderzoek.

De juiste foto dankzij AI-toepassing

Al heb je nog zo’n scherp beeld van je doelgroep en je gewenste merkpositionering, het blijft een uitdaging om beeldmateriaal te vinden dat daar perfect bij past. Maar er is een oplossing: breng je doelgroep in kaart met BSR-leefstijlsegmentatie en laat kunstmatige intelligentie daar afbeeldingen aan koppelen. Zo weet je exact welke afbeeldingen in communicatie-uitingen jouw gewenste positionering zullen versterken.

Mediabedrijf DPG Media en innovatiespecialist Triple startten in 2017 een experiment om te kijken of machine learning kon helpen bij het interpreteren en categoriseren van foto’s. Het uitgangspunt daarbij was om een gestandaardiseerde dataset van afbeeldingen in te delen op de basisgevoelens vreugde, tevredenheid, woede en neerslachtigheid. Door verschillende algoritmes te testen en te vergelijken, kwamen de AI-experts van Triple tot een betrouwbare manier om dat voor elkaar te krijgen. Een mooi resultaat, zeker omdat het geautomatiseerd en voorspelbaar kunnen koppelen van basisemoties aan een afbeelding van toegevoegde waarde kan zijn bij het maken van content en advertenties.

Zou het vervolgens mogelijk zijn om die emoties aan merkwaarden te koppelen? DPG Media wilde de volgende stap zetten en afbeeldingen kunnen koppelen aan de drijfveren van consumenten. Zo werd ook onderzoekbureau MarketResponse bij het project betrokken, waarmee al samengewerkt werd voor de quality planning-tool die gebaseerd is op het BSR-model van het bureau. In het handzame e-book ‘Goed in beeld’ leggen we uit hoe het ambitieuze experiment om met kunstmatige intelligentie afbeeldingen te koppelen aan de positionering van verschillende mediamerken is verlopen. Het was een complex proces, maar het matchen van foto’s aan het model lukt, met een nauwkeurigheid van circa 70%. Tegelijkertijd moeten we constateren dat we creativiteit niet autonoom door een algoritme kunnen laten bepalen, het menselijke brein blijft belangrijk. Ook dat is goed nieuws, toch?

Zelf het resultaat ervaren is mogelijk. Triple bouwde BSR-iMatch, een online tool die foto’s voorziet van tags en de positie in het BSR-model laat zien. Klik door naar deze site voor een demo.

Beelden matchen met merkpositionering en mediamerken
De koppeling aan het BSR-model maakt het bovendien mogelijk dat beelden worden gematcht aan de positionering van productmerken en mediamerken. Dat maakt inzichtelijk of in te zetten beelden overeenkomen met de (gewenste) positie in het BSR-model en bij de waarde van de mediamerken waarin deze beelden worden verspreid.

Benieuwd geworden? Maak dan een afspraak met jouw accountmanager bij DPG Media.

Verbouwen, het gedrag van de Nederlandse consument

Het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) geeft aan dat het aantal verbouwingen in Nederland de laatste jaren flink is gestegen. Zo gaven Nederlanders in 2014 nog 2,9 miljard euro uit aan verbouwingen, in 2018 was dit maar liefst 3 miljard meer (103%). Als marktleider binnen de Home Deco markt, speelt DPG Media in op deze groeiende markt.

Bekijk hier de resultaten uit het onderzoek gedrag van de Nederlandse consument.

Tropische Libelle Zomerweek trekt met thema Disco Love 81.600 bezoekers

Onderzoek onder mindervalide bezoekers wijst uit: 95% raadt Libelle Zomerweek aan mindervaliden aan

81.600 bezoekers hebben afgelopen week genoten van het grootste disco-feest van Nederland op het zonovergoten Almeerderstrand met tropische temperaturen. Libelle is er voor alle vrouwen van Nederland en dus heeft Libelle Zomerweek nog meer aandacht besteed aan mindervalide bezoekers. Dit werd onder meer benadrukt door de aftrap met een rolstoel discodans, maar ook met een onderzoek dat tijdens het festival werd verricht. Onderzoeksbureau Strabo ondervroeg in opdracht van Libelle mindervalide bezoekers, waarvan maar liefst 95% aangaf dat ze Libelle Zomerweek zouden aanbevelen aan mindervaliden.

Sunny I love you

Deze Libelle Zomerweek was extra fijn door het prachtige weer, het volle programma en de vele activiteiten alsmede een shoppingroute langer dan de Amsterdamse Kalverstraat, de 15.000 gratis workshopplaatsen en kookdemonstraties door Rudolph van Veen. Het strand werd hoog gewaardeerd om verkoeling te zoeken. De temperaturen waren nog nooit zo goed. Met recht een Zomerweek! Artiesten als Boney M., Lange Frans en Diggie Dex zorgden voor fijne tunes. Ebru Umar nodigde bezoekers uit om kritische vragen te stellen in het Libelle Nieuwscafe aan onder andere minister Ingrid van Engelshoven, Maxime Verhagen en Hugo Borst.

Begaanbaarheid, bereikbaarheid én gezelligheid scoren hoog

Het thema van dit jaar, DISCO LOVE, staat voor het vieren van de liefde en muziek. Met die gedachte – dans met elkaar en wees lief voor elkaar – omdat Libelle er is voor iedereen, werd de week geopend met een rolstoel discodans, met tientallen deelnemers van verschillende rolstoeldansverenigingen. Hiermee wil Libelle benadrukken dat Libelle Zomerweek rolstoeltoegankelijk was en is. De mening van de mindervalide bezoeker is waardevol voor Libelle om de ervaring volgende editie weer te verbeteren én om andere festivals te inspireren. De bezoekers gaven aan dat de begaanbaarheid van het terrein (95%) en de toegankelijkheid van de horeca (89%) beter scoren dan op andere events. Vooral de bereikbaarheid, begaanbaarheid van het terrein en de gezelligheid worden gezien als redenen om de Libelle Zomerweek aan te raden aan mindervalide bezoekers.

Hilmar Mulder, hoofdredacteur Libelle: “We hebben genoten van deze tropische editie van de Libelle Zomerweek. Het is voor ons belangrijk om iedereen een positieve en fijne festivalbeleving te geven. De bevestiging die we uit het onderzoek terugkrijgen geeft aan dat we op de goede weg zitten.”

Voor meer informatie: https://www.libellezomerweek.nl/2018/

Volgend jaar zal de Libelle Zomerweek plaatsvinden van donderdag 23 mei tot en met woensdag 29 mei 2019.

 

Hettestpanel.nl viert haar 5-jarig jubileum!

Sinds 2013 is hettestpanel.nl actief met product-testing: het versterken van branded content met de mening van de gebruiker. Daarnaast werkt hettestpanel.nl via marktonderzoek van hoge kwaliteit aan het versterken van communicatie voor vele grote merken. Hettestpanel.nl helpt marketing- en salesteams met concrete en direct toepasbare verbeteringen, door snel inzicht te bieden in wat consumenten van een product, thematiek of communicatie vinden.  

Ontwikkelingsdrang omdat het kan

Achter de schermen timmeren de uiterst gedreven professionals van hettestpanel.nl dagelijks hard aan de weg. Hettestpanel.nl heeft inmiddels ruim 75.000 leden. De afgelopen 5 jaar heeft het team meer dan 500 product-tests en onderzoeken uitgevoerd. Daarbij zijn de producten, diensten en onderzoeksvraagstukken steeds gevarieerder geworden.

Van producttest tot maatwerkonderzoek

Van auto tot app, van luier tot lippenstift, van service- tot covertest, van fast-moving merken tot grote bankbedrijven; hettestpanel.nl heeft zich de afgelopen 5 jaar op veel verschillende domeinen voor diverse klanten bewezen als betrouwbare, flexibele en vooral leuke onderzoeks- en analysepartner.

Ook is er grote diversiteit in de thematiek van onderzoeken: “Soms krijgen we te maken met persoonlijke, gevoelige informatie, zoals de dood. Maar gelukkig zijn vaak de onderwerpen iets luchtiger; bijvoorbeeld het snackgedrag van Nederlanders”, vertelt Nanda van Doornik, research executive van hettestpanel.nl.

Managing director Daan Versteeg: “Dit jaar heeft het team nieuwe onderzoeksmethodieken geïntroduceerd zoals covertesten en lezersonderzoeken. Ook organiseert hettestpanel.nl nu live testpanels op locatie, zoals op de Huishoudbeurs, om de mening over bijvoorbeeld Heineken 0.0% te peilen. Ook voert hettestpanel.nl steeds vaker data-analyses uit. De afgelopen jaren maakt hettestpanel.nl een dynamische groei door richting een uiterst professionele marketing, data & insights organisatie.

5 weetjes

  1. Hettestpanel.nl peilt wekelijks een actualiteit met een nieuwe ‘Stelling van de Week’. De meest bijzondere stelling en meest beantwoorde stelling van de afgelopen jaren was: “Over 5 jaar vind ik insecten bij mijzelf als etenswaar in mijn keukenkastje”. 2/3 van de deelnemers was het hier trouwens mee oneens.
  2. Dit jaar ontving NIVEA Micellair shampoo de meeste aanmeldingen: ruim 5600. Deze actie werd op de voet gevolgd door de actie van ‘Maaslander Jong Belegen 50+ kaas’, welke ruim 5500 aanmeldingen ontving.
  3. Hettestpanel.nl kenmerkt zich door een zeer actieve gebruikersgroep. Ruim 60% van onze gebruikers hebben een opt-in voor de wekelijkse nieuwsbrief. Die heeft een ‘open’-rate van 30% en afhankelijk van het onderwerp clickthrough-rates tot wel 55%.
  4. Hettestpanel.nl is ook zeer actief op Instagram en Facebook: het Maaslander-testpanel behaalde het grootste bereik. Op Instagram doen items met puzzels en prijsvragen het erg goed bij consumenten.
  5. Hettestpanel.nl maakt vaak videocontent van geteste producten. De compilatievideo van action-camera van Salora heeft bijna 3.000 weergaves gekregen.

Benieuwd wat hettestpanel.nl nog meer allemaal doet?

Nieuwsgierig geworden naar ons? Ga naar www.hettestpanel.nl of stuur een mail naar: info@hettestpanel.nl. Je kunt ook persoonlijk contact met ons opnemen via 06-40 88 69 99.

Fashionchick viert 10-jarig bestaan met nieuw design

Fashionchick.nl is mooier, sneller en gebruiksvriendelijker dankzij mobile friendly redesign

Fashionchick blaast dit jaar 10 kaarsjes uit. En dat wordt gevierd! Niet alleen met verschillende spectaculaire acties voor haar bezoekers maar ook met een groots redesign. Zowel de shop als het nieuws hebben een make-over gekregen om ervoor te zorgen dat de Nederlandse vrouw nog sneller en makkelijker kan vinden wat zij zoekt.

Mobile first

“Aangezien 80% van het verkeer op Fashionchick binnenkomt via een mobiele telefoon was het belangrijkste doel van het redesign om het platform mobile friendly te maken.” Aldus Janneke ten Dam, manager Fashionchick en Styletoday. “Niet alleen de functionaliteit van de shop is verbeterd, ook de artikelen in het nieuws zijn geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Met kortere teksten en meer ruimte voor visuele inspiratie kan de Nederlandse vrouw ook via haar mobiel zonder problemen dagelijks op de hoogte blijven van de laatste trends.”

Loven en zoeken

De mogelijkheid om je favoriete items op te slaan is niet nieuw. Het redesign maakt het echter een stuk makkelijker om deze selectie terug te vinden. Daarnaast is ook de zoekfunctie van de site verbeterd waardoor de gebruikster nog sneller en makkelijker de items vindt die zij zoekt. De grootste verandering is de uitstraling van de site; je ziet meer en groter beeld, andere kleuren en een nieuw lettertype. Hiermee heeft Fashionchick een moderne, frisse look & feel gekregen die past bij de tijd én haar bezoekers.

Future proof

“Het redesign van Fashionchick is het begin van een grootschalige optimalisering van het modeplatform.” zegt ten Dam. “De basis blijft zoals de bezoekster gewend is; een verzameling van mooie webshops op één plek en genoeg inspiratie om de beste items te kunnen shoppen. We blijven de website echter continu analyseren en verbeteren om de ervaring voor onze bezoekers zo optimaal mogelijk te maken.”

Fashionchick: Your daily look vanaf april 2018 op TLC

Fashionchick brengt influencers en online shopping opnieuw samen in vernieuwd tv-format

Na het overweldigende succes van vier seizoenen ‘Fashionchick: Elke dag een look’ komt Fashionchick opnieuw met een tv-programma dat influencers en online shopping op een unieke manier samenbrengt. In Your daily look op TLC toont Fashionchick’s hoofdredacteur Kristel Kwast samen met bekende Nederlandse influencers dagelijks in één minuut de laatste trends en musthaves.

Van maandag t/m vrijdag wordt er meerdere keren per dag een nieuwe look getoond op TLC, zodat de Nederlandse vrouw voortaan geïnspireerd voor haar kledingkast kan staan. Net als in Elke dag een look worden de outfits gedragen door bekende influencers en zijn alle looks direct te shoppen op Fashionchick.

Een vernieuwd format

De rol van de influencers krijgt in Your daily look een diepere laag. Zo fungeren zij niet alleen als model maar komen zij ook iedere aflevering aan het woord, waardoor het programma een uniek podium biedt voor iedere influencer en haar stijl. Daarnaast ligt de focus, nog meer dan voorheen, op de outfit en bijbehorende stylingtips. Het vernieuwde format biedt, mede door de aparte YouTube versie van iedere aflevering, meer mogelijkheden voor de klant en zorgt daarmee voor een groter online bereik en een optimale crossmediale exposure.

Kristel Kwast als nieuw gezicht van modeplatform Fashionchick

Ellen Snijder, founder van Fashionchick en hét gezicht van het populaire platform, is een nieuw avontuur aangegaan en heeft het stokje vol vertrouwen overgegeven aan de huidige hoofdredacteur Kristel Kwast. Dat zij een perfecte match is met het merk was al snel duidelijk; Kwast begon als redacteur en maakte in korte tijd de sprong naar hoofdredacteur. Daarnaast presenteerde zij de YouTube serie ‘Fashionchick Bodytypes’ en is zij precies wat de Fashionchick vrouw aanspreekt. Kristel zal dit voorjaar als presentatrice en stylist te zien zijn in Your daily look. Kwast: ‘Ik ben ontzettend trots en blij met mijn nieuwe rol binnen Fashionchick. Ik voel me ongelooflijk vereerd dat Fashionchick en TLC mij de kans geven om – samen met de rest van het team – van Your daily look een groot succes te maken!’

foto credits: Melissa Kanters

Fashionchick & TLC: een cross media powerhouse

Tijdens de zoektocht naar een geschikte zender voor het nieuwe programma voelde TLC al snel als de perfecte match. Kwast: ‘TLC is de grootste vrouwenzender ter wereld en brengt unieke, verrassende en bijzondere programma’s. Daar komt nog eens bij dat de doelgroepen van Fashionchick en TLC naadloos op elkaar aansluiten. Een ideale plek voor Your daily look om de Nederlandse vrouw op dagelijkse basis te inspireren!’. Ook TLC is enthousiast over de samenwerking. ‘Met de samenwerking vergroten we ons digitale bereik en bieden we onze kijkers nieuwe content en inspiratie in de vorm van tips & tricks. De ideale match dus!’, aldus Vanessa Vermeulen, marketing manager TLC.

Fashionchick: Your daily look is vanaf 16 april 2018 van maandag t/m vrijdag rond 20.00 uur te zien op TLC en zal meerdere keren per dag worden herhaald

Soap-enquête in nieuwste Veronica Magazine

Ludo populairst, gastrol Chantal, Katja meest sexy

Ludo Sanders, de rol die Erik Vogel al jaren speelt in Goede Tijden, Slechte Tijden, is het populairste karakter in de soap. Dat is een van de uitkomsten van Veronica Magazine’s soap-enquête.  

Veronica Magazine 16, vanaf vandaag in de winkel, staat voor een groot deel in het teken van het fenomeen soap. Met daarin naast het onderzoek onder bijna 2000 soap-fans op Facebook ook interviews met bekende ex-soapies als Fajah Lourens, Winston Gerschtanowitz en Tanja Jess. Fajah: „Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik álles aan GTST te danken heb.”

Meneer Harmsen

Diezelfde Fajah eindigde als derde in de verkiezing tot meest sexy soapactrice ooit achter winnares Katja Schuurman. Bij de mannen werd Jan Kooijman eerste. Verder bleek dat een derde van de deelnemers Govert Harmsen (de rol van de in 2008 overleden Wik Jongsma) het meest mist in GTST en het liefst Chantal Janzen ziet opdraven in een gastrol.

Comeback ONM

De vraag welke soap het hardst gemist wordt, eindigde in een nipte overwinning van Onderweg naar Morgen op As the World Turns. AD’s tv-columniste Angela de Jong twijfelt over het slagen van een comeback van ONM: „Ik weet niet of er behoefte is aan nog een Nederlandse soap. Gooi liever As the World Turns in de herhaling. Toen die serie stopte, heb ik een partij gehuild.”

Veronica Magazine is het meest complete entertainmentmagazine van Nederland met een bereik van 985.000 lezers per week. Veronica Magazine vertelt je niet alleen hoe laat Jeroen Pauw z’n scherpe vragen stelt, maar ook waar je moet zijn voor de beste films op tv en welke verborgen parels op Netflix je echt eens moet kijken. Daarnaast lees je alles over films in de bioscoop, muziek, gadgets, lifestyletrends, uitgaantips; kortom alles wat je wilt weten op entertainmentgebied.

 

Interview_TV-Soap-was-mijn-doorbraak

Reportage_TV-Soap-Opening-en-Onderzoek

Reportage_Uitslag-Soap-Enquete

Vertragen met de nieuwe Flow Make it yourself-special

We zijn vaak zo druk – met denken, met doen, met to-do-lijstjes afwerken. Bij Flow hebben we gemerkt dat met je handen bezig zijn, iets maken een goede manier is om je hoofd leeg te maken, rustig te worden, te vertragen. Daarom is er nu een nieuwe special vol zelfmaakprojecten die voor iedereen haalbaar zijn.

De nieuwe 190 pagina’s dikke special van Flow staat vol DIY-projecten van Flow-creatieven van over de hele wereld. Niet te moeilijk, en altijd met een groots effect. Met stap voor stap uitleg om zelf aan de slag te gaan: van een kast van sloophout tot een gehaakte tas en van een pop-uptuintje van papier tot een mini-pop met bijpassende outfit. Plus alle patronen die je nodig hebt om aan de slag te gaan en natuurlijk heel veel extra’s als gekleurd papier, DIY-labels en stickers.

Astrid van der Hulst (creative director Flow): “We waren altijd een beetje jaloers als we op Instagram al dat moois voorbij zagen komen van creatieven uit ons Flow-netwerk. Dus hebben we ze gevraagd: leer ons nu eens hoe je dat doet, een tas haken, een kastje maken of een T-shirt bedrukken. Hoe leuk dat er nu workshops in staan uit de hele wereld, van Amerika tot Nieuw-Zeeland, en van mensen als Hello Sandwich, Geertje Aalders, Mikodesign en A Subtle Revelry. We zijn zelf heus niet allemaal van die superhandige creatievelingen, maar af en toe met je handen iets maken is gewoon leuk. En als we íets laten zien met deze special is het dat zo’n boek ook helemaal van nu kan zijn.”

Flow Make it yourself kost € 15,95 en ligt nu (3 april) in de winkel

Over Flow Magazine – Flow bestaat tien jaar en is vanaf dag één een succes. Het is een tijdschrift zonder haast. Over klein geluk, dagelijks leven en het mooie van niet altijd perfect hoeven zijn. Het tijdschrift verschijnt 8x per jaar (plus 6 specials per jaar), heeft een verspreide oplage van 79.132 exemplaren per editie en wordt vertaald in 4 talen en verkocht in meer dan 20 landen. Naast het magazine heeft Flow een succesvolle website en een groot bereik via social media.

Vrouwen zijn het meest onzeker over hun buik

Een gezonde levensstijl is een way of life geworden. We staan uren te zweten in de sportschool en letten op wat we eten. Toch zijn vrouwen nog steeds onzeker over hun lichaam. Uit een enquête van STYLETODAY blijkt dat 55,9 procent van de vrouwen zich niet prettig voelt in korte kleding. Daarbij geven ze aan het meest onzeker te zijn over hun buik (51,8 procent) en benen (21,2 procent). De vragenlijst is door ruim 1.200 vrouwen ingevuld.

Sporten

Het merendeel van de vrouwen geeft aan te sporten. De frequentie varieert van minder dan één keer per week (12,9 procent) tot één keer per week (16,9 procent), 2-3 keer per week (35,7 procent) en meer dan drie keer per week (12,2 procent). Slechts 22,2 procent sport niet. Krachttraining, cardio en groepslessen zijn favoriet.

De voornaamste reden om te sporten is om af te vallen (40,1 procent). Gevolgd door gespierder worden (30,6 procent) en uithoudingsvermogen verbeteren (23,5 procent). De meeste vrouwen (38,2 procent) beoordelen hun lichaam met een 7.

Over STYLETODAY

STYLETODAY is onderdeel van Sanoma Media Netherlands, een mediabedrijf met het breedste, meest gevarieerde en toonaangevende portfolio in Nederland. Het online platform is in 2007 opgericht en is hiermee één van de eerste Nederlandse fashion- en beautywebsites voor vrouwen. STYLETODAY biedt inspirerende en praktische informatie en doet dat op een toegankelijke manier. Op STYLETODAY vind je alles wat een vrouw nodig heeft om haar eigen stijl up to date te houden.

Startpagina introduceert nieuw design van GoeieVraag

Het grootste vraag- en antwoordplatform van Nederland is vernieuwd. Met het nieuwe uiterlijk sluit de site nog beter aan bij het portfolio van Startpagina

In 2009 begon GoeieVraag als eerste Q&A-site van Nederland en sindsdien biedt het platform ruimte om vragen te stellen en antwoorden te geven. Uitgegroeid tot een ware community werd GoeieVraag in 2016 geïntegreerd door Startpagina.

Startpagina wil met het nieuwe design GoeieVraag nog beter verbinden met Startpagina.nl. Dit zie je duidelijk terug in het nieuwe uiterlijk. Daarnaast is het nu op GoeieVraag ook mogelijk om kennispartner te worden van een categorie of om een branded content artikel te plaatsen. Voor adverteerders biedt Startpagina zo nieuwe mogelijkheden.

Joey Noordhoorn, Productmanager Startpagina GoeieVraag:

“Al sinds de integratie van GoeieVraag binnen Startpagina zaten we te broeden op het vernieuwen van de website. Door middel van een nieuw design wilden we het grootste vraag- en antwoordplatform dichter bij Startpagina brengen. Daarnaast bezitten we met GoeieVraag een enorme hoeveelheid user generated content en dit biedt kansen voor adverteerders.”

Het succes van GoeieVraag is versterkt door Startpagina en zal nog meer versterkt worden door het nieuwe uiterlijk. De content van GoeieVraag blijkt op het Startpagina.nl domein namelijk nog meer waarde te hebben dan op de zelfstandige titel. Met ruim 325.000 bezoekers per dag is Startpagina GoeieVraag het grootste vraag- en antwoordplatform van Nederland.

Dagelijkse podcast NU.nl meer dan één miljoen keer beluisterd

In vijf maanden tijd nam de nieuwssite meer dan honderd aflevering op

Dit wordt het nieuws, de dagelijkse podcast van NU.nl, is meer dan één miljoen keer beluisterd.

Vanaf donderdag 5 oktober 2017 praat NU.nl je elke doordeweekse dag in een ochtendpodcast bij over het belangrijkste nieuws van het moment en de agenda van de dag.

In vijf maanden tijd nam de redactie van NU.nl meer dan honderd afleveringen op, die in totaal meer dan één miljoen keer zijn beluisterd.

“Hoewel we al drie jaar een wekelijkse podcast over tech hebben, was het een droom voor ons om mensen dagelijks het nieuws voor te lezen,” vertelt Gert-Jaap Hoekman, hoofdredacteur van NU.nl. “Dankzij Dit wordt het nieuws kunnen we mensen kort bijpraten over het nieuws, terwijl ze op de fiets, in de trein of in de auto zitten, maar we kunnen ze ook een inkijkje geven op onze redactie.”

Zo vertelden sportredacteuren Daan de Ridder en Mark Leene dagelijks over hun werkzaamheden tijdens de Winterspelen in Zuid-Korea en geeft misdaadverslaggever Joris Peters regelmatig een update over de rechtszaak tegen Willem Holleeder.

Dit wordt het nieuws is iedere ochtend vanaf 6 uur te beluisteren op de voorpagina van NU.nl en daarnaast ook te vinden in iTunes en alle andere podcast apps.

NU.nl heeft daarnaast ook een wekelijkse podcast over Tech, een serie waarin het proces rond Willem Holleeder besproken wordt en een speciale podcast over Formule 1.