Corona, invloed op het gedrag van de Nederlandse consument – deel 4

Insights uit het onderzoek

 

Een meerderheid van 58% is het niet eens met de stelling dat het normale leven weer begonnen is, tegelijkertijd zegt 40% dat het eigen gedrag vergelijkbaar is met dat voorafgaand aan de corona-uitbraak. 25% kijkt met een (enigszins) positief gevoel terug op de afgelopen periode. Men is nog wel voorzichtig met geld uitgeven (29%) maar een stuk minder dan in week 13 (maart 2020): 42%.

56% volgt het nieuws nog altijd extra intensief. Steeds minder mensen werken (volledig) vanuit huis nu de maatregelen langzaam versoepelen. In week 13 (maart 2020) gaf 64% aan (deels) thuis te werken, in week 25 (juni 2020) is dit 59%. 46% verwacht dat de werksituatie voorlopig hetzelfde blijft.

Bekijk hier de resultaten van het onderzoek.

 

Het onderzoek

Het coronavirus heeft een grote invloed op de leefstijl van de consument. Omdat we op frequente basis het onderzoek ‘Invloed van corona op het gedrag van de Nederlandse consument’ hebben uitgevoerd, kunnen we gedragsontwikkelingen tijdens het coronavirus volgen.

Bereik zakelijke beslissers met NU.nl

Het aantal zakelijke beslissers in Nederland is ten opzichte van vorig jaar met 2% gegroeid. In 2019 waren dit nog 607.600 personen, terwijl deze groep in 2020 gegroeid is naar 621.600 zakelijke beslissers, bestaande uit midden- en kleinbedrijf (92,5%), grootzakelijke markt (3,9%) en semi-overheid (3,6%).

NU.nl, het grootste digitale nieuwsmerk van Nederland, is opnieuw veruit het grootste mediamerk in het bereiken van zakelijke beslissers. Dat blijkt uit de resultaten van het nieuwe DMS-bereiksonderzoek naar het mediagedrag van zakelijke beslissers, die woensdag 20 mei bekend zijn gemaakt. Het merk NU.nl bereikt maandelijks gemiddeld 67% van de doelgroep zakelijke beslissers, en is daarmee veruit het grootste mediamerk in de zakelijke markt.

Bekijk hier meer resultaten van het onderzoek.

“NU.nl is de plek waar je komt om snel op de hoogte gebracht te worden van het belangrijkste nieuws, logisch dus dat zakelijke beslissers voor ons kiezen, want ze hebben weinig tijd en willen veel weten,” vertelt Gert-Jaap Hoekman, de hoofdredacteur van NU.nl. “Daarnaast hebben ondernemers op NU.nl ook hun eigen plek op de voorpagina. Elke dinsdag publiceren we artikelen, video’s en podcast waarin we op een prettige manier raad geven en overzicht bieden. De cijfers van dit onderzoek zien we – naast de bezoekerscijfers die we zelf iedere week rapporteren – als een enorme aanmoediging voor ons werk.”

Corona, invloed op het gedrag van de Nederlandse consument – deel 3

Als mediabedrijf doen wij continu onderzoek naar het gedrag van de Nederlandse consument. Zo ook welke invloed het coronavirus heeft op het (media)gedrag van de Nederlandse consument. Dit onderzoek is voor de derde keer uitgevoerd, waardoor er een vergelijking gemaakt kan worden met het gedrag gedurende het coronavirus.

Het merendeel van de respondenten zet het vakantiegeld op de spaarrekening. De meeste (32%) weet ook nog niet wat ze met de vakantie gaan doen. Nu Nederland voorzichtig op gang komt, is 28% van plan een dagje uit te gaan op korte termijn. 44% Van de respondenten geeft aan een mondkapje in huis te hebben, maar deze wordt (nog) niet veel gedragen. Het coronavirus heeft een grote invloed op de leefstijl van de consument. Zo geeft 77% aan minder sociale contacten te hebben en 15% eet gezonder.

Bekijk hier meer resultaten van het onderzoek.

Toen er nog sport was

Corona, invloed op het gedrag van de Nederlandse consument – deel 2

Als mediabedrijf doen wij continu onderzoek naar het gedrag van de Nederlandse consument. Zo ook welke invloed het coronavirus heeft op het (media)gedrag van de Nederlandse consument. Dit onderzoek is een herhaling van drie weken geleden, zodat we een goede vergelijking kunnen maken met het gedrag in de beginfase van het coronavirus.

Men besteedt tijdens het coronavirus extra tijd aan mediagebruik. Ter ontspanning of juist om op de hoogte te blijven van de actualiteit. Het nieuws wordt, na vijf weken coronavirus, nog steeds extra intensief gevolgd (70%). Overigens wel in mindere mate dan drie weken geleden (83%). Ten opzichte van drie weken geleden wordt er meer gesnoept (+6%) en tevens meer alcohol gedronken (+4%). Ook het online winkelen neemt toe in de afgelopen drie weken (+7%). Populaire categorien in e-commerce zijn o.a. zwembaden, skeelers, webcams, tuinplanten en gewichten.

Bekijk hier de resultaten van het onderzoek.

 

Onderzoek naar het borrelgedrag van de Nederlandse consument

Borrelen wordt door veel Nederlanders gezien als een belangrijk moment van samen zijn. Wist je dat mannen het liefst met vrienden borrelen (63%) en vrouwen daarentegen met hun partner (54%)? In dit onderzoek delen we de inzichten rondom het borrelgedrag van de Nederlandse consument.

Bekijk hier de resultaten van het onderzoek.

 

Begrijpen, bereiken, bewegen

Nieuwe Scoupy / Sanoma FMCG directeur Martijn Standaart over de combinatie van individuele aankoopdata met data over mediagedrag. “Scoupy is sinds anderhalf jaar onderdeel van de FMCG-divisie van Sanoma en koppelt shopperdata aan het datalake van het mediahuis. Wij weten tot op huisnummerniveau wie jouw product koopt”, vertelt Martijn Standaart.

Sinds de zomer van 2018 maakt Scoupy deel uit van Sanoma FMCG dat zich met tal van mediamerken richt op FMCG-bedrijven. Consumenten kunnen via de app van Scoupy meedoen aan cashback-acties door het uploaden van een kassabon van een willekeurige supermarkt.  De hieruit verkregen aankoopdata maken productintroducties of andere winkelacties een stuk effectiever.

Hoe werkt die koppeling precies?

Standaart: ‘Sanoma FMCG koppelt individuele aankoopdata van consumenten aan data over mediagebruik. We brengen marketing en sales samen, voor zowel de lange als de korte termijn. Uiteraard binnen de kaders van de privacywetgeving. Door aankoopdata te combineren met gegevens die we verkrijgen via media en evenementen als Margriet Winterfair of de Libelle Zomerweek, worden klantinzichten scherper. Hierdoor kunnen we onze klanten helpen met nóg betere targeting, dus minder waste en een meetbare hogere ROI van hun marketingcampagnes.’

 Begrijpen, bereiken en bewegen

‘Wij hebben een 360 graden view van de Nederlandse consument en kunnen bereik brengen, inzicht geven, maar klanten ook bewegen naar de winkel toe, of naar een event. Scoupy is met meer dan 2 miljoen geregistreerde gebruikers het grootste cashback-platform van Nederland. Met 650.000 e-mail opt-ins en 275.000 push opt-ins. Eind oktober werd een nieuwe mijlpaal bereikt; inmiddels zijn er meer dan 11 miljoen cashbacks uitgekeerd aan consumenten.

Van inzicht naar impact

Sanoma bereikt maandelijks 80 procent van de mensen in Nederland met een portfolio van sterke merken als NU.nl, Ouders van Nu, Flair, Libelle, Margriet, AutoWeek, Donald Duck, vtwonen en Fashionchick.

Standaart: ‘Hierdoor hebben we heel veel data over: gedrag, houding en percepties, profielen, interesses en mediagedrag, waar uiteraard zorgvuldig mee wordt omgegaan. Door de combinatie van Scoupy-data en Sanoma-titels bereiken we bijvoorbeeld consumenten die eerder een product geprobeerd hebben en mensen die op deze groep lijken en dus mogelijk interesse hebben. De Scoupy-data zijn zodoende een belangrijk element in een brede Sanoma-aanpak. Ook kunnen we dankzij waardevolle insights content beter afstemmen op een specifieke doelgroep. Ook op niche-groepen zoals ouderen die frisdrank drinken.’

Standaart vervolgt: ‘Iemand die huisdierenproducten koopt, heeft zeer waarschijnlijk een huisdier en zal waarschijnlijk eerder een goed doel voor dieren steunen. Wij kunnen heel gericht de juiste doelgroep vinden en de juiste boodschap op het juiste moment naar deze doelgroep brengen. We kunnen precies vertellen welke producten, door wie, wanneer en bij welke winkel gekocht zijn. Via een data- en insights dashboard krijgen onze klanten real time inzicht in hun kopersgroep, zelfs tot op huisnummerniveau.’

Waar richt Sanoma FMCG zich op in het nieuwe jaar?

‘Onze ambitie is om strategische samenwerkingen aan te gaan voor de langere termijn. Ik zit hier nu acht weken en heb in die tijd een aantal grote merkleveranciers bezocht. Die staan te kijken wat dit systeem in potentie aan mogelijkheden biedt. Waar we eerst ingezet werden om rotatie op te voeren zie ik in de plannen voor komend jaar de ambitie om echt die data-insights te krijgen op totaal assortimentsniveau, of in ieder geval de portfolio van de leverancier. Door de combinatie van de mediamerken van Sanoma worden steeds vaker langlopende merkcampagnes ingezet. En met succes. Insights, creatie en activatie: we hebben het allemaal in huis.’

Meer weten? Klik hier

Onderzoek naar de eetgewoonten van de Nederlandse consument

Eten is voor veel Nederlanders een belangrijk moment van de dag. Welke gewoontes hierbij komen kijken, verschilt echter per individu. In dit onderzoek delen we de inzichten rondom het eetgedrag van de Nederlandse consument.

Bekijk hier de resultaten van het onderzoek.

 

Aandacht bepaalt merkherinnering, vertrouwen en affiniteit

Grootschalig onderzoek DPG Media en Blauw Research brengt aandachtsfunnel in kaart

Al jaren wordt geopperd dat we media niet alleen op hun bereik moeten beoordelen; kwalitatieve criteria zouden een betere indicatie geven van de effectiviteit van communicatie. Eigenlijk zou het meer moeten gaan om ‘gezien worden’ dan om ‘zichtbaarheid’, maar in de meeste gevallen wordt het effect van reclame nog altijd bepaald aan de hand van uitgeleverde/gerealiseerde aantallen (bereik, impressies, oplage, clicks, etc.). Er lijkt echter inmiddels een voorzichtige verschuiving gaande te zijn waarbij adverteerders er de voorkeur aan geven om hun campagne-effectiviteit te staven aan de hand van kwaliteit van bereik. Dat levert de nodige discussies op – een echte marktstandaard is er niet – want hoe meet je de kwaliteit van bereik op een betrouwbare manier en wat zijn de meest geschikte maten hiervoor? Voor wat betreft online reclame zijn de nodige gegevens beschikbaar, denk aan leesduur, maar voor printuitingen is dat niet het geval en deze zijn ook niet op dezelfde manier ‘passief’ te registreren. Reden voor DPG Media om te onderzoeken of en hoe dat toch inzichtelijk gemaakt kan worden.

Grootschalig, innovatief onderzoek
Doelstelling was om de mate van aandacht (kijkduur) voor commerciële uitingen in kaart te brengen en deze te kunnen relateren aan impact (merkoverdracht). Om de onderzoeksvraag goed te kunnen beantwoorden, is gekozen voor een onderzoeksaanpak met verschillende titels en kanalen. Er is een evenwichtige keuze gemaakt uit het DPG Media-portfolio met general– en special interest-titels, zowel print als online en zowel advertenties als branded content. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met het Nederlandse neuromarketingbureau Braynz (sinds 1 november onderdeel van Blauw Research), gebruikmakend van de kennis en ervaring én het online eyetracking-platform van het Engelse onderzoeksbureau Lumen Research. De kijkduur voor redactionele artikelen, advertenties en branded content is geregistreerd door middel van (online) eyetracking, vervolgens is de onbewuste impact – vertrouwen en affiniteit – van commerciële uitingen gemeten via een Impliciet Reactie Tijden (IRT)-onderzoek en tot slot is de expliciete merkherinnering uitgevraagd met een vragenlijst.  In totaal zijn 85 uitingen/merken getest bij een steekproef van ruim 1.200 Nederlandse consumenten.

Zichtbaar ≠ gezien
Om effect te kunnen hebben moeten uitingen zichtbaar zijn, daadwerkelijk gezien worden én lang genoeg bekeken worden om een effect in het brein te realiseren. Dat klinkt als een open deur, maar dit proces is nu ook cijfermatig te onderbouwen. Het verloop tussen het bereik en het aantal mensen dat voldoende lang kijkt om zich de merkboodschap te herinneren noemen we de aandachtsfunnel. Zichtbaarheid heeft een statistische relatie met kijkduur: hoe langer advertenties zichtbaar zijn, hoe langer ze bekeken worden. Vervolgens is er een relatie tussen kijkduur en merkherinnering: hoe langer men kijkt naar de advertentie hoe beter men zich dit herinnert. Voor wat betreft advertenties geldt een minimum van 1 seconde: als een advertentie korter dan 1 seconde wordt bekeken, dan is er nauwelijks een merkeffect waarneembaar. Aangezien in branded content het merk minder prominent aanwezig is, vergt dit wat meer tijd: het effect is optimaal vanaf 10 seconden, maar ook met een kortere kijkduur worden er al merkelementen opgemerkt en herinnerd. Er blijkt ook een positieve relatie te zijn tussen kijkduur en impliciete associaties: aandacht correleert met merkvertrouwen (‘vertrouw ik’) en affiniteit (‘voor mij’) in een vergelijkbaar patroon als bewuste merkherinnering. De geteste content leert dat ‘engaging’ redactionele content de aandacht voor advertenties stuurt en daarmee impact versterkt. De context is van groot belang.

Printadvertenties meest geschikt voor beïnvloeden awareness
De relatie kijkduur en merkherinnering vormt een robuuste en stabiele eenheid. Het onderzoek toont aan dat branded content een effectief middel is, dankzij een grotere mate van aandacht effectiever dan online display. Daarbij maakt het niet heel veel uit via welk kanaal de branded content wordt gepresenteerd: zowel print als online leveren voldoende lange kijktijd. Print en met name printadvertenties blijken bijzonder effectief te zijn om merkoverdracht te genereren. In vergelijking met online display wordt er gemiddeld 4x zo lang naar printadvertenties gekeken wat uiteindelijk 5 tot 10 keer meer impact oplevert.

Dit nieuwe, grootschalige en innovatieve onderzoek geeft meer inzicht in het belang van aandacht en biedt zelfs een maat voor effectieve aandacht: het percentage ‘Effective Attention Contacts’ (EAC) betreft het deel van het bereik dat lang genoeg naar een uiting heeft gekeken om zich het merk te herinneren.

Bekijk hier de resultaten van het onderzoek.

Shortcutting Video’s

Video’s in 2 seconden al zeer effectief

Impact van ultrakorte commercials onderzocht door Mediabrands en DPG Media

Onder de naam ‘Shortcutting Video’ deden Mediabrands Marketing Sciences en DPG Media in 2019 uitgebreid onderzoek naar de effecten van kort kijkgedrag en ultrakorte reclameuitingen. In samenwerking met UnRavel Research zijn door middel van EEG en eyetracking de boodschap- en merkoverdracht gemeten. Wat blijkt: een ultrakorte spot is zeker in staat om merk, product en boodschap over te brengen, veel beter dan de eerste seconden van een reguliere spot. Met een 2 seconden-spot herkent 90% van de kijkers het product (versus 46% na de eerste twee seconden van de originele lange commercial), ziet 98% welk merk het betreft (versus 47%) en snapt 70% de boodschap (versus 25%).

Impact genereren met kort, korter kortst…
Gemiddeld worden 20-30” spots op Facebook en Instagram door 39% van de kijkers 2-3 seconden bekeken. CMO van Procter and Gamble Marc Pritchard geeft aan dat de gemiddelde kijktijd online slechts 1,7 seconden is. En dat slechts 20% van advertenties langer dan 2 seconden aandacht gegeven wordt. De sport wordt dus om in een héle korte tijd een boodschap over te brengen. Is het mogelijk om in 2 seconden nog wel iets te communiceren en zo ja wat? En is dat dan net zo waardevol en betekenisvol als een langere boodschap?

Stel, je hebt een 30”-video commercial gemaakt, hoe zorg je dan dat in de eerste 2 seconden het verhaal zo goed mogelijk over wordt gebracht? Of nog beter, het hele verhaal verteld wordt? En welke elementen moet je in korte edits van die 30”-video meenemen naar een 6”- en in dit onderzoek zelfs 2”-variant om de impact zo groot mogelijk te maken?

Mediabrands Marketing Sciences en DPG Media deden twee uitgebreide studies om bovenstaande vragen te beantwoorden. Hierbij werd samengewerkt met de neurowetenschappers van UnRavel en de contentmakers van Yune en UM Studios.

Twee studies over de impact van ultrakorte reclame
De eerste studie onderzocht het effect dat de eerste twee seconden van reguliere video-uitingen hebben op consumenten. Daaruit blijkt dat zonder product- en merk-identifier gemiddeld slechts 25% van de mensen de boodschap begrijpt. Als je dus een reguliere commercial online inzet, zal een grote groep die deze commercial de eerste 2-3 seconden ziet geen idee hebben waarover het gaat. Daarmee betaalt een adverteerder dus voor niets en gooit geld weg. Kortom, het is belangrijk om de eerste seconden van video-uitingen te optimaliseren.

De tweede studie is een neurowetenschappelijk onderzoek waarbij met behulp van EEG en eyetracking ultrakorte  2”- en 6”-edits van reguliere video-advertenties zijn getest. Hierbij zijn twee editingstrategieën gehanteerd. Enerzijds zijn reguliere uitingen ge-edit op basis van ‘human’ inzicht, anderszijds zijn neuro-inzichten gebruikt. Hierdoor onstonden dus twee sets van ultrakorte video’s: human edits, waar een creatief team heeft bepaald wat de meest engaging en betekenisvolle beelden zijn van de langere uiting, en neuro-edits, gebaseerd op inzichten uit neurowetenschap.

Wat leert de Shortcutting Video-studie ons?
Alle resultaten, stimilu, onderzoeksvragen en onderzoeksmethodiek staan in bijgaand onderzoeksrapport nader omschreven. Een aantal highlights:

Merk-identifier is essentieel in de eerste seconden
Als een lange video-uiting geen merk- (of product-)identifier heeft in de eerste 2 seconden dan is het effect dat bij korte exposure meer dan 90% van de mensen geen idee hebben waar het over gaat. Zij kunnen geen product, merk of boodschap terugkoppelen.

Reclamelengte doet ertoe
Reclamelengte is verreweg de meest bepalende factor op de expli­ciete en impliciete maten van reclame-effectiviteit. Hoewel de lange commercial heer en meester is in expliciete overdracht van product en boodschap, blijkt 2 seconde al zeer effectief voor het activeren van een merk en daarbij aandacht en positieve emotie aan te wakke­ren.

Edit korte uitingen én optimaliseer de eerste seconden van lange spots
Vergeleken met gewoon de eerste 2 seconden van een langere bestaande spot versus een speciale edit is het effectverschil enorm. Met een 2 seconden-spot herkent 90% het product (versus 46% van de eerste twee seconden van de originele spot), ziet 98% welk merk het is (versus 47%) en snapt 70% de boodschap (versus 25%). Dit levert dus een enorme verbetering op.

Neuro-inzicht helpt de juiste keuze te maken bij editing
Zowel voor de 2- als 6-secondenspots leidt de neuro-edit tot de hoogste product- en merkherkenning. Dit komt waarschijnlijk omdat de neurodata gemakkelijk de meest optimale brand identifier aanwijst. Qua boodschapoverdracht wint de human edit het bij de 2”-variant. Bij de 6”-edit is weer de neuro-edit effectiever om de boodschap te communiceren. Ook worden de neuro-edits iets hoger gewaardeerd door de kijkers. Kijken we naar neuro metrics (verlangen en engagement dat door de uiting wordt opgeroepen) dan wint de human edit het van de neuro-edit.

Ook met korte uitingen kunnen merken gebouwd worden
Hoewel korte reclames relatief wat lager scoren op klassieke maten van reclamewaardering als originaliteit, leukheid en herkenning, zien we in het brein juist de hoogste mate van aandacht en aantrekkingskracht gedurende blootstelling aan de korte spots. Dit is ook te zien in de hoogste score op merkherkenning voor de 2 seconden-advertenties. Kortom: de korte video is niet het ultieme middel om een complexe boodschap over te brengen, maar doet zeker goede zaken om effectief aandacht te grijpen voor het merk en deze positief te laden. De toekomst van videoreclame is kort, gecombineerd met lang (maar dat laatste is een ander onderwerp).

Begin 2020 zal NU.nl op basis van de resultaten van dit onderzoek een praktijktest uitvoeren om prerolls van 2 seconden te plaatsen. De effecten hiervan in real-live worden dan nader onderzocht.

Context in content

Zonder context heeft content geen betekenis

Onderzoek van DPG Media en MarketResponse maakt definitie en belang van context inzichtelijk

Het is een gevleugelde uitdrukking: ‘Content is King & Distribution is Queen’. Content (creatie, communicatie) en distributie (bereik, mediakanalen) zijn twee gevestigde begrippen in de mediawereld, maar red je het daarmee? Het besef groeit dat een boodschap pas betekenis krijgt en dus effectief is als die matcht met de juiste context. En daarmee wordt context één van de drie factoren om rekening mee te houden.

Over context is nog relatief weinig bekend en bovendien is het een lastig grijpbaar begrip omdat het veranderlijk en dynamisch is. Als in relatie tot marketingcommunicatie over context gesproken wordt, gaat het meestal over Umfeld, maar een uitgebreidere invulling is nodig om recht te doen aan de grote rol die context heeft. Reden voor DPG Media om samen met MarketResponse een grootschalig kwalitatief en kwantitatief onderzoek uit te voeren om de volgende drie vragen te beantwoorden: wat is context, waarom is context belangrijk en hoe kan je als marketeer context voor je laten werken? Omdat de werking van context grotendeels onbewust plaatsvindt, is gebruik gemaakt van de kwalitatieve techniek van verhaalkunde, aangevuld met een kwantitatief verdiepingsonderzoek om ook de cijfers achter de inzichten te vangen.

Drie contextvariabelen
In het kwalitatieve deel van het onderzoek zijn op het online verhalenplatform van MarketResponse meer dan 200 verhalen verzameld over de mediaconsumptie van Nederlanders uit het consumentenpanel van het onderzoekbureau. Dit op zich geeft een rijk beeld van de  lees-, luister- of kijkmomenten zoals die door consumenten zelf zijn geduid. Het ging hierbij niet om de context waarin reclame getoond wordt (Umfeld), maar om de context zoals door respondenten geschetst in de opgehaalde verhalen. Geconcludeerd kan worden dat die context bestaat uit drie lagen:

  1. De context dat ben ik: de betekenis die iemand geeft aan content wordt innerlijk gevormd, en zijn ook bepalend voor de actie. Persoonlijke waarden, doelen, emoties, rollen en herinneringen kleuren de wijze waarop content wordt geconsumeerd maar oefenen ook invloed uit op wat er wordt geconsumeerd. Mensen spiegelen content naar hun eigen context (verhalen roepen vaak ook weer eigen ervaringen op).
  2. Context is het moment: het tijdstip, de tijd van het jaar of recente gebeurtenissen en de associaties die daarbij horen, kunnen ervoor zorgen dat men content op een andere wijze betekenis geeft.
  3. Context is de fysieke omgeving: externe prikkels zoals geluid, sensaties als geur, de reden waarom men zich op die plek bevindt en de aanwezigheid van andere personen hebben invloed op de voorkeur voor een contenttype.

Betekenis voor branded content
Wil branded content nog effectiever en  betekenisvoller zijn, zal het inhoudelijk moeten worden geladen met contextvariabelen – de individuele beleving, het moment en de fysieke omgeving – die passen bij het merk. Een goed beschreven en herkenbare context dringt binnen tot de lezers en laat hen de content beleven. Inzichten uit dit onderzoek en ondersteunend bewijs uit eerder wetenschappelijk onderzoek lijken er op te wijzen dat, als mediaconsumenten zich kunnen identificeren met en verplaatsen in de beschreven context, dit een reeks aan associaties en een grotere betrokkenheid oproept. Als de beschreven context meer bevat dan een beschrijving van de directe omgeving of het moment en weet in te spelen op persoonlijke herinneringen, emoties, inzichten, gedrag of houdingen, kan deze iets losmaken bij de lezers en hen aanzetten tot actie.

Betekenisgeving
Context is de achtergrond waartegen iets zijn betekenis krijgt, de diepere lading. De conclusie uit dit onderzoek is dat ten eerste betekenisgeving geheel afhankelijk is van de individuele beleving. Ten tweede dat wie zich daadwerkelijk wilt verbinden met de consument, hen persoonlijk moet kunnen aanspreken op zaken die zich op dat moment afspelen in hun leven. In klantsegmentatie hoeft het dus niet alleen te gaan over sociodemografica, maar kan je consumenten ook aanspreken op basis van een gedeelde ervaring. Betekenisgeving verloopt via een proces van confrontatie, herkenning, associaties, verbeelding, erkenning en markering en zorgt al dan niet voor identificatie op grond van emoties, associaties en opgeroepen ervaringen en herinneringen. Zo werkt ons brein: we proberen constant betekenis te geven en zoeken als het ware een optimum tussen content (inhoud), confrontatie (medium) en context (decor). Als dat congruent is, is er een maximale openstelling voor de boodschap. Als content qua inhoud aansluit op de behoeften, emoties en waarden van de consument én op het juiste moment getoond wordt in een passende omgeving, dan kunnen we spreken van contextmarketing.

Zonder context heeft content geen betekenis. De uitdaging is om de context van individuen te kennen en de boodschap ten dienste van individuen te laten staan. Als deze bovendien in hun favoriete, vertrouwde mediaomgeving te zien is, wordt communicatie echt persoonlijk en dat raakt.

Update: alle bevindingen uit het onderzoek zijn gevat in een whitepaper, klik hier om deze te lezen.

 

Onderzoek naar life-changing en daily moments

Om zo effectief mogelijk consumenten te bereiken en te bewegen, is het belangrijk om content op het juiste moment en met de juiste boodschap te tonen. Het identificeren van de juiste momenten in combinatie met behoeftes helpt daarbij.

In het moments onderzoek zijn 2000 Nederlanders ondervraagd of het moment wat zij gister hebben beleefd, welke emotie/ervaring zij hieraan koppelen en welke product associatie zij hierbij aangeven.

Bekijk hier de resultaten uit het onderzoek.

De juiste foto dankzij AI-toepassing

Al heb je nog zo’n scherp beeld van je doelgroep en je gewenste merkpositionering, het blijft een uitdaging om beeldmateriaal te vinden dat daar perfect bij past. Maar er is een oplossing: breng je doelgroep in kaart met BSR-leefstijlsegmentatie en laat kunstmatige intelligentie daar afbeeldingen aan koppelen. Zo weet je exact welke afbeeldingen in communicatie-uitingen jouw gewenste positionering zullen versterken.

Mediabedrijf DPG Media en innovatiespecialist Triple startten in 2017 een experiment om te kijken of machine learning kon helpen bij het interpreteren en categoriseren van foto’s. Het uitgangspunt daarbij was om een gestandaardiseerde dataset van afbeeldingen in te delen op de basisgevoelens vreugde, tevredenheid, woede en neerslachtigheid. Door verschillende algoritmes te testen en te vergelijken, kwamen de AI-experts van Triple tot een betrouwbare manier om dat voor elkaar te krijgen. Een mooi resultaat, zeker omdat het geautomatiseerd en voorspelbaar kunnen koppelen van basisemoties aan een afbeelding van toegevoegde waarde kan zijn bij het maken van content en advertenties.

Zou het vervolgens mogelijk zijn om die emoties aan merkwaarden te koppelen? DPG Media wilde de volgende stap zetten en afbeeldingen kunnen koppelen aan de drijfveren van consumenten. Zo werd ook onderzoekbureau MarketResponse bij het project betrokken, waarmee al samengewerkt werd voor de quality planning-tool die gebaseerd is op het BSR-model van het bureau. In het handzame e-book ‘Goed in beeld’ leggen we uit hoe het ambitieuze experiment om met kunstmatige intelligentie afbeeldingen te koppelen aan de positionering van verschillende mediamerken is verlopen. Het was een complex proces, maar het matchen van foto’s aan het model lukt, met een nauwkeurigheid van circa 70%. Tegelijkertijd moeten we constateren dat we creativiteit niet autonoom door een algoritme kunnen laten bepalen, het menselijke brein blijft belangrijk. Ook dat is goed nieuws, toch?

Zelf het resultaat ervaren is mogelijk. Triple bouwde BSR-iMatch, een online tool die foto’s voorziet van tags en de positie in het BSR-model laat zien. Klik door naar deze site voor een demo.

Beelden matchen met merkpositionering en mediamerken
De koppeling aan het BSR-model maakt het bovendien mogelijk dat beelden worden gematcht aan de positionering van productmerken en mediamerken. Dat maakt inzichtelijk of in te zetten beelden overeenkomen met de (gewenste) positie in het BSR-model en bij de waarde van de mediamerken waarin deze beelden worden verspreid.

Benieuwd geworden? Maak dan een afspraak met jouw accountmanager bij DPG Media.

Verbouwen, het gedrag van de Nederlandse consument

Het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) geeft aan dat het aantal verbouwingen in Nederland de laatste jaren flink is gestegen. Zo gaven Nederlanders in 2014 nog 2,9 miljard euro uit aan verbouwingen, in 2018 was dit maar liefst 3 miljard meer (103%). Als marktleider binnen de Home Deco markt, speelt DPG Media in op deze groeiende markt.

Bekijk hier de resultaten uit het onderzoek gedrag van de Nederlandse consument.

Scoupy samplingactie van Rivella

Ouderen daten vaak online

Mannen van 50+ vinden jongere mensen seksueel aantrekkelijker

HOOFDDORP – Ouderen die op zoek zijn naar een relatie, maken vaak gebruik van online dating. Datingsites 50PlusMatch, Lexa en datingapp Grindr blijken het populairst onder zoekende ouderen. Maar waar zijn ze naar op zoek? Mannelijke vijftigplussers geven aan jongere mensen seksueel aantrekkelijker te vinden dan mensen van hun eigen leeftijd. 

Dat blijkt uit het onderzoek Ouderen en intimiteit van Startpagina.nl, gehouden onder 1.731 Nederlanders van vijftig jaar en ouder (het Nationale 50plus Panel). Van de ouderen die actief op zoek zijn naar een relatie, maakt 72 procent gebruik van datingwebsites of -apps.

“Opnieuw blijkt dat ouderen steeds beter online hun weg vinden,” constateert Leon Dekker, woordvoerder van Startpagina.nl. “Als Startpagina zijn we trots daar al twintig jaar aan te mogen bijdragen, ook op het gebied van online dating.”

Happy single

Hoewel het merendeel van de actief zoekende ouderen online dating sites gebruiken, is een aanzienlijk deel van de alleenstaande ouderen ‘happy single’. In totaal is 52 procent (41 procent van de mannen en zelfs 58 procent van de vrouwen) niet op zoek naar een partner.

Aan de andere kant zijn er ook ouderen die al een relatie hebben, maar toch op zoek zijn. Van de ongetrouwde ouderen met relatie staat 20 procent open voor een nieuw avontuur naast hun huidige relatie. Dit zijn met name mannen. Van de vrouwen staat slechts 4 procent open voor een relatie naast de huidige partner.

Jongeren aantrekkelijker

Naarmate mensen ouder worden, neemt hun interesse in leeftijdsgenoten af. Een kwart (26 procent) van de vijftigers vindt leeftijdsgenoten aantrekkelijk, van de zeventigplussers is dat nog maar 14 procent.

Over de seksuele aantrekkingskracht van jongere mensen zijn ouderen van mening verdeeld. Mannen denken daar opvallend anders over dan vrouwen. Bijna de helft van de mannen (45 procent) zegt over het algemeen jongere mensen seksueel aantrekkelijker te vinden dan hun leeftijdsgenoten. Van de vrouwen deelt slechts 22 procent deze mening.

Homoseksualiteit

Verder blijkt uit het onderzoek dat oudere Nederlanders niet negatief staan tegenover homoseksualiteit. De overgrote meerderheid (84 procent) zegt geen moeite te hebben met homoseksuele relaties. Bij 5 procent is dit wel het geval. Vrouwen betonen zich significant positiever (89 procent) over homoseksualiteit dan mannen (79 procent).

Over Startpagina.nl

Startpagina.nl wijst mensen de weg op het internet. Het platform, dat in 2018 zijn 20-jarig jubileum viert, trekt maandelijks bijna 5 miljoen bezoekers. De site biedt een handmatige selectie van links waarmee bezoekers eenvoudig alles kunnen vinden wat zij nodig hebben op het internet. Van inspiratie, vragen & antwoorden, tot specifieke aankoop. Startpagina.nl is een belangrijke gids voor de ervaren internetgebruiker (40+).

 

Het onderzoek Ouderen en intimiteit is in april 2018 uitgevoerd door Bureauvijftig in opdracht van Startpagina.nl. Voor het onderzoek zijn 1.731 Nederlanders van vijftig jaar en ouder uit het Nationale 50plus Panel en NetPanel, het online panel van Ruigrok NetPanel, ondervraagd. De steekproef is representatief voor de Nederlandse vijftigplussers op geslacht, leeftijd en opleidingsniveau.

Het medialandschap is continu in verandering

De informatiebehoefte vanuit de consument is steeds meer versnipperd. Tegenwoordig brengen mediamerken content specifiek gericht op een consument en zijn belevingswereld. Dit is mogelijk omdat we goed op de hoogte zijn van de interesses van de consument. Leer in deze speelgoed infographic meer over de doelgroep die je wilt aanspreken, met welke boodschap en op welk moment.

In opdracht van Sanoma ondervroeg onderzoeksbureau No Ties 505 Nederlanders over informatiebehoefte over speelgoed. Het onderzoek is uitgevoerd in september 2017

Hierbij zijn zowel ouders als grootouders ondervraagd; beiden een belangrijke doelgroep voor de speelgoed branche. Beide doelgroepen hebben andere kenmerken en zijn daarom met een eigen passende boodschap te inspireren. Voor ouders is een sterke boodschap heel anders dan voor grootouders. Dat is waar wij vanuit Sanoma graag een adviserende rol in spelen: Het juiste verhaal, in de juiste context – verteld aan de doelgroep, vanuit een vertrouwde afzender.

Zie hier de infographic van speelgoed:
Infographic_speelgoed

Bereik, inspireer, identificeer en activeer op Margriet Winter Fair

Na vele succesvolle edities in Jaarbeurs Utrecht, vindt Margriet Winter Fair vanaf dit jaar plaats in Brabanthallen ‘s-Hertogenbosch. Van vrijdag 17 tot en met donderdag 23 november kan de Brabantse stad rekenen op de komst van het grootste overdekte winterfeest van Nederland. Margriet Winter Fair trekt jaarlijks zo’n 70.000 bezoekers. Het belooft wederom een sfeervol spektakel te worden boordevol inspiratie voor de feestdagen op het gebied van mode-, beauty- en interieurtrends. Ook zijn er 50 verrassende muzikale optredens, voorlees- en signeersessies, de mooiste cadeaus voor de feestdagen en lekker eten en drinken in een betoverende feestomgeving.

Wees er ook bij en bereik, identificeer en activeer 70.000 bezoekers! Klik hier voor de mogelijkheden en hier voor sampling bij Margriet Winter Fair.

Meer informatie over de verhuizing van Margriet Winter Fair vind je hier.

Sanoma sluit nieuwe publishing partners aan

Vanaf augustus is Sanoma op meerdere vlakken de samenwerking aangegaan met Spil Games, IEX Media en Huislijn.

Spil Games is een wereldwijde leider op het gebied van online gaming en bereikt in Nederland 1,8 miljoen consumenten met titels Spel.nl en Spelletjes.nl. Sanoma zal voor Spil Games programmatic advertising gaan verzorgen.

IEX Media is sinds de oprichting in 1999 uitgegroeid tot dé informatiebron voor beleggend Nederland. Via de verschillende channels worden 1,5 miljoen particuliere en ruim 50.000 professionele beleggers in Nederland en België bereikt. Titels van IEX Media zijn onder andere IEX.nl en Belegger.nl. Programmatic sales werd al door Sanoma gefaciliteerd. Het aanbod wordt nu aangevuld met guaranteed producten en data. De data is beschikbaar vanaf Q3.

Op Huislijn.nl is een uitgebreid aanbod van koopwoningen, huurhuizen en nieuwbouwwoningen te vinden. Huislijn is de groeiende uitdager van Funda waarbij andere zoekfunctionaliteiten en een andere vorm van samenwerking met makelaars en huisaanbieders wordt gehanteerd. Voor Huislijn zal Sanoma de volledige sales verzorgen. Daarnaast wordt een data samenwerking opgezet waardoor Sanoma zeer waardevolle data kan toevoegen aan de profielen. De segmenten zijn vanaf augustus beschikbaar.

Bekijk hier onze nieuwste bid-url lijst.

Gemakkelijk lokaal adverteren op NU.nl

Sanoma biedt vanaf heden ook ondernemers een platform om gemakkelijk lokaal te adverteren op NU.nl. Dit is een volwaardig alternatief voor de huis-aan-huisfolder. Adverteren is mogelijk vanaf € 25,- en is flexibel in te zetten. Er kunnen meerdere type creatives ingezet en gecreëerd worden via het platform. Ben je werkzaam bij een bureau en wil je deze campagnes voor je klant organiseren? Dit is ook via het platform mogelijk. Bekijk het platform hier.

Wil je meer weten over nieuwe mogelijkheden? Klik dan hier.