Toen er nog sport was

Begrijpen, bereiken, bewegen

Nieuwe Scoupy / Sanoma FMCG directeur Martijn Standaart over de combinatie van individuele aankoopdata met data over mediagedrag. “Scoupy is sinds anderhalf jaar onderdeel van de FMCG-divisie van Sanoma en koppelt shopperdata aan het datalake van het mediahuis. Wij weten tot op huisnummerniveau wie jouw product koopt”, vertelt Martijn Standaart.

Sinds de zomer van 2018 maakt Scoupy deel uit van Sanoma FMCG dat zich met tal van mediamerken richt op FMCG-bedrijven. Consumenten kunnen via de app van Scoupy meedoen aan cashback-acties door het uploaden van een kassabon van een willekeurige supermarkt.  De hieruit verkregen aankoopdata maken productintroducties of andere winkelacties een stuk effectiever.

Hoe werkt die koppeling precies?

Standaart: ‘Sanoma FMCG koppelt individuele aankoopdata van consumenten aan data over mediagebruik. We brengen marketing en sales samen, voor zowel de lange als de korte termijn. Uiteraard binnen de kaders van de privacywetgeving. Door aankoopdata te combineren met gegevens die we verkrijgen via media en evenementen als Margriet Winterfair of de Libelle Zomerweek, worden klantinzichten scherper. Hierdoor kunnen we onze klanten helpen met nóg betere targeting, dus minder waste en een meetbare hogere ROI van hun marketingcampagnes.’

 Begrijpen, bereiken en bewegen

‘Wij hebben een 360 graden view van de Nederlandse consument en kunnen bereik brengen, inzicht geven, maar klanten ook bewegen naar de winkel toe, of naar een event. Scoupy is met meer dan 2 miljoen geregistreerde gebruikers het grootste cashback-platform van Nederland. Met 650.000 e-mail opt-ins en 275.000 push opt-ins. Eind oktober werd een nieuwe mijlpaal bereikt; inmiddels zijn er meer dan 11 miljoen cashbacks uitgekeerd aan consumenten.

Van inzicht naar impact

Sanoma bereikt maandelijks 80 procent van de mensen in Nederland met een portfolio van sterke merken als NU.nl, Ouders van Nu, Flair, Libelle, Margriet, AutoWeek, Donald Duck, vtwonen en Fashionchick.

Standaart: ‘Hierdoor hebben we heel veel data over: gedrag, houding en percepties, profielen, interesses en mediagedrag, waar uiteraard zorgvuldig mee wordt omgegaan. Door de combinatie van Scoupy-data en Sanoma-titels bereiken we bijvoorbeeld consumenten die eerder een product geprobeerd hebben en mensen die op deze groep lijken en dus mogelijk interesse hebben. De Scoupy-data zijn zodoende een belangrijk element in een brede Sanoma-aanpak. Ook kunnen we dankzij waardevolle insights content beter afstemmen op een specifieke doelgroep. Ook op niche-groepen zoals ouderen die frisdrank drinken.’

Standaart vervolgt: ‘Iemand die huisdierenproducten koopt, heeft zeer waarschijnlijk een huisdier en zal waarschijnlijk eerder een goed doel voor dieren steunen. Wij kunnen heel gericht de juiste doelgroep vinden en de juiste boodschap op het juiste moment naar deze doelgroep brengen. We kunnen precies vertellen welke producten, door wie, wanneer en bij welke winkel gekocht zijn. Via een data- en insights dashboard krijgen onze klanten real time inzicht in hun kopersgroep, zelfs tot op huisnummerniveau.’

Waar richt Sanoma FMCG zich op in het nieuwe jaar?

‘Onze ambitie is om strategische samenwerkingen aan te gaan voor de langere termijn. Ik zit hier nu acht weken en heb in die tijd een aantal grote merkleveranciers bezocht. Die staan te kijken wat dit systeem in potentie aan mogelijkheden biedt. Waar we eerst ingezet werden om rotatie op te voeren zie ik in de plannen voor komend jaar de ambitie om echt die data-insights te krijgen op totaal assortimentsniveau, of in ieder geval de portfolio van de leverancier. Door de combinatie van de mediamerken van Sanoma worden steeds vaker langlopende merkcampagnes ingezet. En met succes. Insights, creatie en activatie: we hebben het allemaal in huis.’

Meer weten? Klik hier

Ouderen daten vaak online

Mannen van 50+ vinden jongere mensen seksueel aantrekkelijker

HOOFDDORP – Ouderen die op zoek zijn naar een relatie, maken vaak gebruik van online dating. Datingsites 50PlusMatch, Lexa en datingapp Grindr blijken het populairst onder zoekende ouderen. Maar waar zijn ze naar op zoek? Mannelijke vijftigplussers geven aan jongere mensen seksueel aantrekkelijker te vinden dan mensen van hun eigen leeftijd. 

Dat blijkt uit het onderzoek Ouderen en intimiteit van Startpagina.nl, gehouden onder 1.731 Nederlanders van vijftig jaar en ouder (het Nationale 50plus Panel). Van de ouderen die actief op zoek zijn naar een relatie, maakt 72 procent gebruik van datingwebsites of -apps.

“Opnieuw blijkt dat ouderen steeds beter online hun weg vinden,” constateert Leon Dekker, woordvoerder van Startpagina.nl. “Als Startpagina zijn we trots daar al twintig jaar aan te mogen bijdragen, ook op het gebied van online dating.”

Happy single

Hoewel het merendeel van de actief zoekende ouderen online dating sites gebruiken, is een aanzienlijk deel van de alleenstaande ouderen ‘happy single’. In totaal is 52 procent (41 procent van de mannen en zelfs 58 procent van de vrouwen) niet op zoek naar een partner.

Aan de andere kant zijn er ook ouderen die al een relatie hebben, maar toch op zoek zijn. Van de ongetrouwde ouderen met relatie staat 20 procent open voor een nieuw avontuur naast hun huidige relatie. Dit zijn met name mannen. Van de vrouwen staat slechts 4 procent open voor een relatie naast de huidige partner.

Jongeren aantrekkelijker

Naarmate mensen ouder worden, neemt hun interesse in leeftijdsgenoten af. Een kwart (26 procent) van de vijftigers vindt leeftijdsgenoten aantrekkelijk, van de zeventigplussers is dat nog maar 14 procent.

Over de seksuele aantrekkingskracht van jongere mensen zijn ouderen van mening verdeeld. Mannen denken daar opvallend anders over dan vrouwen. Bijna de helft van de mannen (45 procent) zegt over het algemeen jongere mensen seksueel aantrekkelijker te vinden dan hun leeftijdsgenoten. Van de vrouwen deelt slechts 22 procent deze mening.

Homoseksualiteit

Verder blijkt uit het onderzoek dat oudere Nederlanders niet negatief staan tegenover homoseksualiteit. De overgrote meerderheid (84 procent) zegt geen moeite te hebben met homoseksuele relaties. Bij 5 procent is dit wel het geval. Vrouwen betonen zich significant positiever (89 procent) over homoseksualiteit dan mannen (79 procent).

Over Startpagina.nl

Startpagina.nl wijst mensen de weg op het internet. Het platform, dat in 2018 zijn 20-jarig jubileum viert, trekt maandelijks bijna 5 miljoen bezoekers. De site biedt een handmatige selectie van links waarmee bezoekers eenvoudig alles kunnen vinden wat zij nodig hebben op het internet. Van inspiratie, vragen & antwoorden, tot specifieke aankoop. Startpagina.nl is een belangrijke gids voor de ervaren internetgebruiker (40+).

 

Het onderzoek Ouderen en intimiteit is in april 2018 uitgevoerd door Bureauvijftig in opdracht van Startpagina.nl. Voor het onderzoek zijn 1.731 Nederlanders van vijftig jaar en ouder uit het Nationale 50plus Panel en NetPanel, het online panel van Ruigrok NetPanel, ondervraagd. De steekproef is representatief voor de Nederlandse vijftigplussers op geslacht, leeftijd en opleidingsniveau.

Het medialandschap is continu in verandering

De informatiebehoefte vanuit de consument is steeds meer versnipperd. Tegenwoordig brengen mediamerken content specifiek gericht op een consument en zijn belevingswereld. Dit is mogelijk omdat we goed op de hoogte zijn van de interesses van de consument. Leer in deze speelgoed infographic meer over de doelgroep die je wilt aanspreken, met welke boodschap en op welk moment.

In opdracht van Sanoma ondervroeg onderzoeksbureau No Ties 505 Nederlanders over informatiebehoefte over speelgoed. Het onderzoek is uitgevoerd in september 2017

Hierbij zijn zowel ouders als grootouders ondervraagd; beiden een belangrijke doelgroep voor de speelgoed branche. Beide doelgroepen hebben andere kenmerken en zijn daarom met een eigen passende boodschap te inspireren. Voor ouders is een sterke boodschap heel anders dan voor grootouders. Dat is waar wij vanuit Sanoma graag een adviserende rol in spelen: Het juiste verhaal, in de juiste context – verteld aan de doelgroep, vanuit een vertrouwde afzender.

Zie hier de infographic van speelgoed:
Infographic_speelgoed

Bereik, inspireer, identificeer en activeer op Margriet Winter Fair

Na vele succesvolle edities in Jaarbeurs Utrecht, vindt Margriet Winter Fair vanaf dit jaar plaats in Brabanthallen ‘s-Hertogenbosch. Van vrijdag 17 tot en met donderdag 23 november kan de Brabantse stad rekenen op de komst van het grootste overdekte winterfeest van Nederland. Margriet Winter Fair trekt jaarlijks zo’n 70.000 bezoekers. Het belooft wederom een sfeervol spektakel te worden boordevol inspiratie voor de feestdagen op het gebied van mode-, beauty- en interieurtrends. Ook zijn er 50 verrassende muzikale optredens, voorlees- en signeersessies, de mooiste cadeaus voor de feestdagen en lekker eten en drinken in een betoverende feestomgeving.

Wees er ook bij en bereik, identificeer en activeer 70.000 bezoekers! Klik hier voor de mogelijkheden en hier voor sampling bij Margriet Winter Fair.

Meer informatie over de verhuizing van Margriet Winter Fair vind je hier.

Sanoma sluit nieuwe publishing partners aan

Vanaf augustus is Sanoma op meerdere vlakken de samenwerking aangegaan met Spil Games, IEX Media en Huislijn.

Spil Games is een wereldwijde leider op het gebied van online gaming en bereikt in Nederland 1,8 miljoen consumenten met titels Spel.nl en Spelletjes.nl. Sanoma zal voor Spil Games programmatic advertising gaan verzorgen.

IEX Media is sinds de oprichting in 1999 uitgegroeid tot dé informatiebron voor beleggend Nederland. Via de verschillende channels worden 1,5 miljoen particuliere en ruim 50.000 professionele beleggers in Nederland en België bereikt. Titels van IEX Media zijn onder andere IEX.nl en Belegger.nl. Programmatic sales werd al door Sanoma gefaciliteerd. Het aanbod wordt nu aangevuld met guaranteed producten en data. De data is beschikbaar vanaf Q3.

Op Huislijn.nl is een uitgebreid aanbod van koopwoningen, huurhuizen en nieuwbouwwoningen te vinden. Huislijn is de groeiende uitdager van Funda waarbij andere zoekfunctionaliteiten en een andere vorm van samenwerking met makelaars en huisaanbieders wordt gehanteerd. Voor Huislijn zal Sanoma de volledige sales verzorgen. Daarnaast wordt een data samenwerking opgezet waardoor Sanoma zeer waardevolle data kan toevoegen aan de profielen. De segmenten zijn vanaf augustus beschikbaar.

Bekijk hier onze nieuwste bid-url lijst.

Gemakkelijk lokaal adverteren op NU.nl

Sanoma biedt vanaf heden ook ondernemers een platform om gemakkelijk lokaal te adverteren op NU.nl. Dit is een volwaardig alternatief voor de huis-aan-huisfolder. Adverteren is mogelijk vanaf € 25,- en is flexibel in te zetten. Er kunnen meerdere type creatives ingezet en gecreëerd worden via het platform. Ben je werkzaam bij een bureau en wil je deze campagnes voor je klant organiseren? Dit is ook via het platform mogelijk. Bekijk het platform hier.

Wil je meer weten over nieuwe mogelijkheden? Klik dan hier.