Corona, invloed op het gedrag van de Nederlandse consument – deel 4

Insights uit het onderzoek

 

Een meerderheid van 58% is het niet eens met de stelling dat het normale leven weer begonnen is, tegelijkertijd zegt 40% dat het eigen gedrag vergelijkbaar is met dat voorafgaand aan de corona-uitbraak. 25% kijkt met een (enigszins) positief gevoel terug op de afgelopen periode. Men is nog wel voorzichtig met geld uitgeven (29%) maar een stuk minder dan in week 13 (maart 2020): 42%.

56% volgt het nieuws nog altijd extra intensief. Steeds minder mensen werken (volledig) vanuit huis nu de maatregelen langzaam versoepelen. In week 13 (maart 2020) gaf 64% aan (deels) thuis te werken, in week 25 (juni 2020) is dit 59%. 46% verwacht dat de werksituatie voorlopig hetzelfde blijft.

Bekijk hier de resultaten van het onderzoek.

 

Het onderzoek

Het coronavirus heeft een grote invloed op de leefstijl van de consument. Omdat we op frequente basis het onderzoek ‘Invloed van corona op het gedrag van de Nederlandse consument’ hebben uitgevoerd, kunnen we gedragsontwikkelingen tijdens het coronavirus volgen.

Bereik zakelijke beslissers met NU.nl

Het aantal zakelijke beslissers in Nederland is ten opzichte van vorig jaar met 2% gegroeid. In 2019 waren dit nog 607.600 personen, terwijl deze groep in 2020 gegroeid is naar 621.600 zakelijke beslissers, bestaande uit midden- en kleinbedrijf (92,5%), grootzakelijke markt (3,9%) en semi-overheid (3,6%).

NU.nl, het grootste digitale nieuwsmerk van Nederland, is opnieuw veruit het grootste mediamerk in het bereiken van zakelijke beslissers. Dat blijkt uit de resultaten van het nieuwe DMS-bereiksonderzoek naar het mediagedrag van zakelijke beslissers, die woensdag 20 mei bekend zijn gemaakt. Het merk NU.nl bereikt maandelijks gemiddeld 67% van de doelgroep zakelijke beslissers, en is daarmee veruit het grootste mediamerk in de zakelijke markt.

Bekijk hier meer resultaten van het onderzoek.

“NU.nl is de plek waar je komt om snel op de hoogte gebracht te worden van het belangrijkste nieuws, logisch dus dat zakelijke beslissers voor ons kiezen, want ze hebben weinig tijd en willen veel weten,” vertelt Gert-Jaap Hoekman, de hoofdredacteur van NU.nl. “Daarnaast hebben ondernemers op NU.nl ook hun eigen plek op de voorpagina. Elke dinsdag publiceren we artikelen, video’s en podcast waarin we op een prettige manier raad geven en overzicht bieden. De cijfers van dit onderzoek zien we – naast de bezoekerscijfers die we zelf iedere week rapporteren – als een enorme aanmoediging voor ons werk.”

Corona, invloed op het gedrag van de Nederlandse consument – deel 3

Als mediabedrijf doen wij continu onderzoek naar het gedrag van de Nederlandse consument. Zo ook welke invloed het coronavirus heeft op het (media)gedrag van de Nederlandse consument. Dit onderzoek is voor de derde keer uitgevoerd, waardoor er een vergelijking gemaakt kan worden met het gedrag gedurende het coronavirus.

Het merendeel van de respondenten zet het vakantiegeld op de spaarrekening. De meeste (32%) weet ook nog niet wat ze met de vakantie gaan doen. Nu Nederland voorzichtig op gang komt, is 28% van plan een dagje uit te gaan op korte termijn. 44% Van de respondenten geeft aan een mondkapje in huis te hebben, maar deze wordt (nog) niet veel gedragen. Het coronavirus heeft een grote invloed op de leefstijl van de consument. Zo geeft 77% aan minder sociale contacten te hebben en 15% eet gezonder.

Bekijk hier meer resultaten van het onderzoek.

Toen er nog sport was

Corona, invloed op het gedrag van de Nederlandse consument – deel 2

Als mediabedrijf doen wij continu onderzoek naar het gedrag van de Nederlandse consument. Zo ook welke invloed het coronavirus heeft op het (media)gedrag van de Nederlandse consument. Dit onderzoek is een herhaling van drie weken geleden, zodat we een goede vergelijking kunnen maken met het gedrag in de beginfase van het coronavirus.

Men besteedt tijdens het coronavirus extra tijd aan mediagebruik. Ter ontspanning of juist om op de hoogte te blijven van de actualiteit. Het nieuws wordt, na vijf weken coronavirus, nog steeds extra intensief gevolgd (70%). Overigens wel in mindere mate dan drie weken geleden (83%). Ten opzichte van drie weken geleden wordt er meer gesnoept (+6%) en tevens meer alcohol gedronken (+4%). Ook het online winkelen neemt toe in de afgelopen drie weken (+7%). Populaire categorien in e-commerce zijn o.a. zwembaden, skeelers, webcams, tuinplanten en gewichten.

Bekijk hier de resultaten van het onderzoek.

 

Begrijpen, bereiken, bewegen

Nieuwe Scoupy / Sanoma FMCG directeur Martijn Standaart over de combinatie van individuele aankoopdata met data over mediagedrag. “Scoupy is sinds anderhalf jaar onderdeel van de FMCG-divisie van Sanoma en koppelt shopperdata aan het datalake van het mediahuis. Wij weten tot op huisnummerniveau wie jouw product koopt”, vertelt Martijn Standaart.

Sinds de zomer van 2018 maakt Scoupy deel uit van Sanoma FMCG dat zich met tal van mediamerken richt op FMCG-bedrijven. Consumenten kunnen via de app van Scoupy meedoen aan cashback-acties door het uploaden van een kassabon van een willekeurige supermarkt.  De hieruit verkregen aankoopdata maken productintroducties of andere winkelacties een stuk effectiever.

Hoe werkt die koppeling precies?

Standaart: ‘Sanoma FMCG koppelt individuele aankoopdata van consumenten aan data over mediagebruik. We brengen marketing en sales samen, voor zowel de lange als de korte termijn. Uiteraard binnen de kaders van de privacywetgeving. Door aankoopdata te combineren met gegevens die we verkrijgen via media en evenementen als Margriet Winterfair of de Libelle Zomerweek, worden klantinzichten scherper. Hierdoor kunnen we onze klanten helpen met nóg betere targeting, dus minder waste en een meetbare hogere ROI van hun marketingcampagnes.’

 Begrijpen, bereiken en bewegen

‘Wij hebben een 360 graden view van de Nederlandse consument en kunnen bereik brengen, inzicht geven, maar klanten ook bewegen naar de winkel toe, of naar een event. Scoupy is met meer dan 2 miljoen geregistreerde gebruikers het grootste cashback-platform van Nederland. Met 650.000 e-mail opt-ins en 275.000 push opt-ins. Eind oktober werd een nieuwe mijlpaal bereikt; inmiddels zijn er meer dan 11 miljoen cashbacks uitgekeerd aan consumenten.

Van inzicht naar impact

Sanoma bereikt maandelijks 80 procent van de mensen in Nederland met een portfolio van sterke merken als NU.nl, Ouders van Nu, Flair, Libelle, Margriet, AutoWeek, Donald Duck, vtwonen en Fashionchick.

Standaart: ‘Hierdoor hebben we heel veel data over: gedrag, houding en percepties, profielen, interesses en mediagedrag, waar uiteraard zorgvuldig mee wordt omgegaan. Door de combinatie van Scoupy-data en Sanoma-titels bereiken we bijvoorbeeld consumenten die eerder een product geprobeerd hebben en mensen die op deze groep lijken en dus mogelijk interesse hebben. De Scoupy-data zijn zodoende een belangrijk element in een brede Sanoma-aanpak. Ook kunnen we dankzij waardevolle insights content beter afstemmen op een specifieke doelgroep. Ook op niche-groepen zoals ouderen die frisdrank drinken.’

Standaart vervolgt: ‘Iemand die huisdierenproducten koopt, heeft zeer waarschijnlijk een huisdier en zal waarschijnlijk eerder een goed doel voor dieren steunen. Wij kunnen heel gericht de juiste doelgroep vinden en de juiste boodschap op het juiste moment naar deze doelgroep brengen. We kunnen precies vertellen welke producten, door wie, wanneer en bij welke winkel gekocht zijn. Via een data- en insights dashboard krijgen onze klanten real time inzicht in hun kopersgroep, zelfs tot op huisnummerniveau.’

Waar richt Sanoma FMCG zich op in het nieuwe jaar?

‘Onze ambitie is om strategische samenwerkingen aan te gaan voor de langere termijn. Ik zit hier nu acht weken en heb in die tijd een aantal grote merkleveranciers bezocht. Die staan te kijken wat dit systeem in potentie aan mogelijkheden biedt. Waar we eerst ingezet werden om rotatie op te voeren zie ik in de plannen voor komend jaar de ambitie om echt die data-insights te krijgen op totaal assortimentsniveau, of in ieder geval de portfolio van de leverancier. Door de combinatie van de mediamerken van Sanoma worden steeds vaker langlopende merkcampagnes ingezet. En met succes. Insights, creatie en activatie: we hebben het allemaal in huis.’

Meer weten? Klik hier

AutoWeek Classics

Donald Duck Junior

Het medialandschap is continu in verandering

De informatiebehoefte vanuit de consument is steeds meer versnipperd. Tegenwoordig brengen mediamerken content specifiek gericht op een consument en zijn belevingswereld. Dit is mogelijk omdat we goed op de hoogte zijn van de interesses van de consument. Leer in deze speelgoed infographic meer over de doelgroep die je wilt aanspreken, met welke boodschap en op welk moment.

In opdracht van Sanoma ondervroeg onderzoeksbureau No Ties 505 Nederlanders over informatiebehoefte over speelgoed. Het onderzoek is uitgevoerd in september 2017

Hierbij zijn zowel ouders als grootouders ondervraagd; beiden een belangrijke doelgroep voor de speelgoed branche. Beide doelgroepen hebben andere kenmerken en zijn daarom met een eigen passende boodschap te inspireren. Voor ouders is een sterke boodschap heel anders dan voor grootouders. Dat is waar wij vanuit Sanoma graag een adviserende rol in spelen: Het juiste verhaal, in de juiste context – verteld aan de doelgroep, vanuit een vertrouwde afzender.

Zie hier de infographic van speelgoed:
Infographic_speelgoed

Donald Duck Extra

Bereik, inspireer, identificeer en activeer op Margriet Winter Fair

Na vele succesvolle edities in Jaarbeurs Utrecht, vindt Margriet Winter Fair vanaf dit jaar plaats in Brabanthallen ‘s-Hertogenbosch. Van vrijdag 17 tot en met donderdag 23 november kan de Brabantse stad rekenen op de komst van het grootste overdekte winterfeest van Nederland. Margriet Winter Fair trekt jaarlijks zo’n 70.000 bezoekers. Het belooft wederom een sfeervol spektakel te worden boordevol inspiratie voor de feestdagen op het gebied van mode-, beauty- en interieurtrends. Ook zijn er 50 verrassende muzikale optredens, voorlees- en signeersessies, de mooiste cadeaus voor de feestdagen en lekker eten en drinken in een betoverende feestomgeving.

Wees er ook bij en bereik, identificeer en activeer 70.000 bezoekers! Klik hier voor de mogelijkheden en hier voor sampling bij Margriet Winter Fair.

Meer informatie over de verhuizing van Margriet Winter Fair vind je hier.