30 augustus 2013

‘Te simpel voor woorden maar commercieel briljant!’

Wat lees je, kijk je, doe je online en mobiel? Wat vind je goed, wat niet? Wat wordt de toekomst? Het Mediamenu van: Aschwin de Bruijn, contracting director online Magna Global Netherlands.

Ik was tien jaar. Toen verslond ik… Toen was ik niet weg te slaan bij…
“Vooral voetbalstrips van Rob van de Rovers, Roel Dijkstra en Sjakie’s Wondersloffen. Maar toen ik van drie tantes voor m’n verjaardag de boeken van de Kameleon en Winnetoe kreeg ben ik eigenlijk pas echt boeken gaan lezen.”

Welke tijdschriften lees je nu en waarom?
“Ik heb een abonnement op de JFK. Dat is een mooi glossy mannenblad met de laatste modetrends, nieuwe gadgets en vooral de column van Nico Dijkshoorn is erg geestig. Bij Magna ontvangen we eigenlijk alle tijdschriften als voorbeeldexemplaar en lees ik regelmatig MAN Boulevard en de Esquire. De Playboy heb ik bewust niet genoemd omdat jullie vroegen welke tijdschriften ik lées…”

Waar zit je vaak online? En mobiel?
“Dagelijks op Telegraaf.nl, Nu.nl, Facebook en Weeronline.nl. Dan weet ik weer wat er speelt in de wereld, wat mijn vrienden doen en of ik een paraplu mee naar buiten moet nemen. Deze sites bezoek ik eigenlijk zowel op desktop als mobiel. Op mobiel zijn er nog een aantal leuke en handige app’s zoals Instagram, Whatsapp en Soundcloud. In het weekend luister ik vaak muziek via Spotify of iTunes.”

En nog tijd voor tv ook?
“Ik kijk eigenlijk best veel tv. Dagelijks na het werk RTL Boulevard, DWDD en het Achtuurjournaal. Homeland, The Killing en Breaking Bad zijn m’n favoriete series en Wie is de Mol en Waar is de Mol m’n favoriete Nederlandse programma’s. En op zondag om zeven uur het bekende bordje op schoot.”

Welke media vind je echt heel knap gemaakt?
“We gebruiken het inmiddels alsof het doodnormaal is, maar Google is natuurlijk waanzinnig knap gemaakt. Nog voordat je klaar bent met intikken van je zoekopdracht komen de resultaten al in beeld. Binnen een milliseconde word je bevredigd in je informatiebehoefte. Verder zit Spotify ook goed in elkaar en heb je voor vijf euro per maand toegang tot waanzinnig veel muziek. De tijd dat ik een cd kocht via Bol.com voor € 24,95 kan ik me niet eens meer heugen. Maar ook Skype is een mooi product.”

Wat vind je zonde van het papier, de zendtijd, de moeite?
“Als iets voor een bedrijf of adverteerder nog steeds goed werkt, wie ben ik dan om te zeggen dat het zonde is van het papier, de zendtijd en de moeite? Pas als het maken en versturen van een papieren product niet meer rendabel is, moet je er denk ik mee stoppen. De kunst voor veel uitgevers is om dat moment voor te zijn of met het juiste alternatief te komen. Daar worstelen zeker de grote traditionele uitgevers al jaren mee.”

Je mag zelf een nieuw medium in de markt zetten. Dat wordt…
“Zeker iets voor op een smartphone. Een recent voorbeeld van een nieuwe app is Instaweatherpro. Daarbij kun je je locatie combineren met een foto en het weer en in één keer plaatsen op Facebook. Het is eigenlijk te simpel voor woorden, maar € 1,79 x heel veel downloads is heel veel geld. Commercieel briljant…!”

Hoe ziet de mediaconsumptie over tien jaar uit, denk je?
“Vooral mobiel. Over tien jaar is je mobiele telefoon je radio, je portemonnee, je office, je mail, je second screen, je adresboek, je agenda, je navigatie, je social mediaplatform, je afstandsbediening voor je tv en thermostaat… en ik vergeet bijna dat je er ook nog mee kan bellen! Tv zal altijd blijven bestaan maar bijna alles on demand. Mijn verwachting is dat er nog maar een paar kranten overblijven met een focus op de 65-plus doelgroep en een aantal sterke magazines.”

Nog een goeie tip voor Sanoma?
“De NU.nl homepage gepersonaliseerd aanbieden en online video samenwerking opzetten met SBS.”

Dank je, wat ga je nu lezen? Of kijken?
“Ik ben nu bezig aan een leuk en leerzaam boek met de treffende titel ‘Ik ben oké, jij bent een sukkel’ van Berthold Gunster. Aanrader! En ik ben net begonnen aan seizoen drie van Breaking Bad.”