25 maart 2015

‘Tijdschriften waren al native voor het cool werd’

Native advertising is hét buzz woord van nu, maar is het echt zo nieuw? In print bestaat al decennia lang de mogelijkheid om branded content te brengen in de look & feel van het medium, en met dezelfde tone of voice. Rob Candelino, vice president marketing Haircare Unilever US, sprak hierover tijdens de Magazine Media 360° in New York.

Tijdschriften hebben volgens Candelino een unieke uitgangspositie dankzij “fantastische print en relevante omni-kanalen of multiplatform producten”. Hij prees tijdens de conferentie ook de innovatie in de sector: “De laatste tijd zien we echte, baanbrekende vernieuwing uit de tijdschriftenbranche komen, terwijl het voorheen eerder van nieuwere spelers in de markt kwam. Uitgevers hebben print weer heel relevant gemaakt voor iemand zoals ik.”

“Unilever wil graag pionier zijn door nieuwe mogelijkheden in alle kanalen te bekijken. Daar horen ook tijdschriften bij,” aldus Candelino. Een sleutelfactor in deze verandering is de openheid aan “de uitgeverskant van de tafel” om pionierswerk te doen. Dit bestond enkele jaren geleden nog niet.

De snelle groei van native advertising heeft zijn voor- en tegenstanders, maar tijdschriften spelen daar volgens hem geen negatieve rol in: “Waarvoor we de branche moeten feliciteren, is het feit dat ze al native waren voor native ‘cool’ was. Tijdschriften maakten namelijk tijden geleden al advertorials. Waarvoor ze op de vingers getikt moeten worden, is het feit dat ze het eigenaarschap van storytelling zijn kwijtgeraakt. Inmiddels hebben ze zich herpakt en maakt print weer onderdeel uit van de storytelling.”

Bronnen: magzinemedia.be en fipp.com

Native advertising: doe het in print!

Tijdschriften hebben native advertising uitgevonden. Het zijn ‘content brands’ die als geen ander weten hoe je een boodschap relevant en likeable maakt voor lezers. Ook profiteren van Sanoma’s printtitels om native advertising in te zetten? Neem contact met je accountmanager of bereik ons via sales.nl@sanoma.com | 088 556 67 77.