Grote stijging kinder-EHBO onder ouders

140.000 kinderen belanden dankzij ‘ongelukje’ in ziekenhuis

Het aantal bezitters van een EHBO-diploma voor baby’s en kinderen is de afgelopen twee jaar explosief (47%!) gestegen. De reden: nieuwe wetgeving voor de kinderopvang, maar ook steeds meer ouders willen in geval van nood zelf kunnen bijspringen, zo blijkt uit onderzoek van Ouders van Nu. 

55% van de ouders heeft een ‘ongeluk’ met hun kind meegemaakt. Een val (36%), snijden of stoten (22%), verbranding (15%) en verslikking (13%) komen het meeste voor. Vergiftiging en verdrinking gebeuren zelden, maar zijn wel de grootste angsten onder ouders. Ze willen in geval van nood wel goed beslagen ten ijs komen, toch zijn er nog steeds veel ouders (de meerderheid) die ondanks de stijging nog geen Eerste Hulp-cursus heeft gevolgd. De belangrijkste redenen: duur en tijdrovend.

Eerste Hulp Online

Hilde Tholen, hoofdredacteur Ouders van Nu, vindt dat ouders moeten weten wat te doen in geval van een ongeval met hun kind. Het merendeel weet dat nu niet en daarom ontwikkelde de redactie een online videoserie waarin je de basis van kinder-EHBO leert: ‘Jaarlijks belanden er zo’n 140.000 kinderen op de spoedeisende hulp na een ongeval thuis. Vaak in het bijzijn van een ouder. We hebben het Oranje Kruis gevraagd om ons te helpen met deze videoserie. Nee, het is geen vervanger van een officiële EHBO-cursus, maar alle informatie helpt. En hopelijk geeft het ook een extra zetje aan ouders om een erkende cursus te volgen.’

Bang om te stikken

Ouders van Nu deed onderzoek onder bijna 300 respondenten. 41 procent heeft een erkende EHBO-cursus gevolgd. Ze wilden daar het liefst leren wat ze moeten doen bij verstikking en verslikking (45%), hoe je moet reanimeren (22%) en wat te doen bij vergiftiging (10%). 86% voelt zich zekerder nadat ze kinder-EHBO hebben gevolgd. 97% raadt andere ouders aan om ook een cursus te volgen.

Skills in 10x

De 10-delige videoserie van Ouders van Nu wordt gepresenteerd door Lisa Wade en is geproduceerd in samenwerking met het Oranje Kruis. De serie is vanaf deze week gratis te bekijken op oudersvannu.nl/video. Bekijk hier een voorbeeldvideo.

Kolfruimtes belabberd geregeld door werkgevers

67% duikt een lege werkruimte in

Ondanks dat vrouwen na hun zwangerschapsverlof recht hebben op een kolfruimte op het werk die voldoet aan de wettelijke eisen, belandt een grote meerderheid nog steeds in het serverhok of tapt hun moedermelk af in de auto. Zo blijkt uit grootschalig onderzoek van Ouders van Nu.

Na je zwangerschapsverlof heb je in Nederland het recht om je moedermelk af te kolven of je kind op het werk te voeden gedurende de eerste 9 maanden na de geboorte. Een werkgever moet dat te faciliteren. Door te zorgen voor een ruimte die rustig is, dicht kan en waar niemand naar binnen kan kijken. Er moet een stopcontact zijn, bij voorkeur stromend water, een comfortabele stoel of bank, het moet er behaaglijk zijn en tochtvrij. Dit alles om borstvoeding, de meest gezonde voeding voor een baby, te stimuleren. En: lukt dat op de werkvloer? Nee, zo blijkt uit onderzoek van Ouders van Nu onder ruim 1200 vrouwen.

Waar kan ik zitten?

78% van de ondervraagden heeft gekolfd op kantoor. 67% deed dat niet in een ruimte die voldoet aan de wettelijke eisen, omdat deze ruimte niet aanwezig was. Slechts 33% had wel beschikking over een kolfplek die voldeed aan de eisen zoals die in de wet zijn opgenomen. De kwaliteit van deze aangeboden kolfruimtes is redelijk, ze worden gemiddeld gewaardeerd met een 6,8. 

De zorgsector scoort slecht

De ruimtes die, bij gebrek aan een kolfruimte, als alternatief worden aangeboden krijgen een waardering van 5,3. Vooral in de zorg, horeca en onderwijs blijkt het lastig om op vaste tijden en plekken te kolven en zoeken werknemers vaak iedere dag opnieuw naar een leegstaand kantoortje of vergaderruimte. 

Top 5 alternatieve kolfplekken:

1.Leegstaand kantoor of vergaderruimte

  1. De serverkast of kopieerhok
  2. Opslaghok of archiefruimte
  3. Eigen werkplek
  4. (Invaliden)toilet

Ook ‘in de auto’ komt regelmatig voorbij. Hilde Tholen, hoofdredacteur Ouders van Nu: ‘Er worden allerlei maatregelen genomen om borstvoeding te stimuleren. En ook een eerlijkere verdeling tussen mannen en vrouwen op de arbeidsmarkt staat al jaren op de politieke agenda. Het feit dat bij veel werkgevers een kolfruimte ontbreekt draagt niet bij aan deze twee doelen en de cijfers zijn daarom dan ook best verontrustend.’ Overigens zijn Nederlandse vrouwen geen opgevers. 50% kolfde, ondanks de slechte voorzieningen toch langer dan 6 maanden, slechts 0,5% stopte binnen een maand.

Deze cijfers en een fotoserie over kolven op de werkvloer gemaakt door Floor Fortunati staan in Ouders van Nu die vanaf vandaag in de winkel ligt.

OvN02 Melk in de meterkast

Het medialandschap is continu in verandering

De informatiebehoefte vanuit de consument is steeds meer versnipperd. Tegenwoordig brengen mediamerken content specifiek gericht op een consument en zijn belevingswereld. Dit is mogelijk omdat we goed op de hoogte zijn van de interesses van de consument. Leer in deze speelgoed infographic meer over de doelgroep die je wilt aanspreken, met welke boodschap en op welk moment.

In opdracht van Sanoma ondervroeg onderzoeksbureau No Ties 505 Nederlanders over informatiebehoefte over speelgoed. Het onderzoek is uitgevoerd in september 2017

Hierbij zijn zowel ouders als grootouders ondervraagd; beiden een belangrijke doelgroep voor de speelgoed branche. Beide doelgroepen hebben andere kenmerken en zijn daarom met een eigen passende boodschap te inspireren. Voor ouders is een sterke boodschap heel anders dan voor grootouders. Dat is waar wij vanuit Sanoma graag een adviserende rol in spelen: Het juiste verhaal, in de juiste context – verteld aan de doelgroep, vanuit een vertrouwde afzender.

Zie hier de infographic van speelgoed:
Infographic_speelgoed

Donald Duck Weekblad zet lezers centraal in jubileumcampagne

65 jaar ‘Lang zullen we lezen’

Donald Duck Weekblad start vandaag ter ere van haar 65-jarig jubileum de nieuwe campagne ‘Lang zullen we lezen’. Eerder dit jaar riep het vrolijke weekblad heel Nederland op om persoonlijke ‘Duck-momenten’ te delen op de website. De leukste inzendingen staan centraal in de jubileumcampagne. Daarnaast zijn alle foto’s terug te vinden op de website en op de cover van de jubileumeditie van het weekblad dat 19 oktober verschijnt. De campagne werd in samenwerking met NOISE ontwikkeld en is onder meer te zien via HAH, online, radio, OOH en in advertenties.

‘Lang zullen we lezen in de Donald Duck’

De lezersschare van Donald Duck Weekblad is de afgelopen 65 jaar uitgegroeid tot een grote en diverse groep. Bijzonder aan deze doelgroep is de variatie in leeftijd van jong tot oud, wat de afgelopen 65 jaar heeft geleid tot vele trouwe lezers. De oproep in het weekblad om ‘Duckmomentjes’ in te sturen zorgde dan ook voor meer dan duizend vrolijke en diverse beelden, die de rol van de Donald Duck binnen het gezinsleven en daarbuiten op een leuke manier zichtbaar maakt.

In de jubileumcampagne staan vier inzendingen centraal. Met deze ‘echte’ reclame van het weekblad staat nu niet alleen de populaire eend centraal, maar vooral ook de lezers. Marketingmanager Marjolijn Hoffmans: “Met deze campagne willen we de relevantie en de grote liefde voor het weekblad tonen. We horen vaak dat ouders blij zijn dat kinderen met smart bij de brievenbus wachten op ‘Dé Donald Duck van deze week’. In deze digitale tijd is dat iets waar wij heel blij van worden! En met ‘Lang zullen we lezen’ vieren we dat extra.’’ De kracht van Donald Duck is de Nederlandse twist. Alle verhalen zijn uniek en meer dan de helft wordt in Nederland geproduceerd door de redactie. Marjolijn: ”In de campagnebeelden koppelen we de door onze lezers ingestuurde foto’s aan de getekende Duckstadwereld. Zo willen we het enthousiasme voor het merk van onze lezers laten zien. Met de Donald Duck kun je wegdromen, zorgeloos genieten en er ook nog wat van opsteken… We willen met deze campagne juist die beleving weergeven.” 

Alle Duckmomentjes zijn te bekijken op DonaldDuck.nl/duckmomentje

65 Jaar Donald Duck Weekblad

Op 19 oktober bestaat Donald Duck Weekblad 65 jaar en het is nog altijd marktleider in het kids segment. Daarnaast is het weekblad het grootste familie- én mannenblad en enorm populair bij studenten. Dankzij de inzet van zowel off- als online media geniet het van bijna 100% naamsbekendheid, een printbereik van bijna 2 miljoen en een grote buzz op social media. Het weekblad is uitgegroeid tot een volwaardig 360-gradenmerk. Het merk omvat naast succesvolle printproducten – van weekblad tot extensies als Donald Duck Junior, pockets en vakantieboeken – ook succesvolle social media kanalen, de website DonaldDuck.nl, een online typecursus ‘DuckTypen’, een 3D-gamewereld ‘DuckWorld’ en een webshop, de ‘Duckstadshop’, met daarin het nieuwe label ‘Donald Duck Wonen’ en een leuke cadeau collectie.

Ga naar https://we.tl/qa9qWj2J28 voor het campagne beeld.

Credits: De campagne is ontwikkeld door het creatieve team van Donald Duck Weekblad in samenwerking met reclamebureau NOISE.

Met Donald Duck Weekblad de taalachterstand te lijf

Feestelijke lancering van project op Da Costaschool in Rotterdam Zuid

Alle kinderen van groep 3 tot en met 8 op de Da Costaschool in Rotterdam ontvangen vandaag een jaarabonnement op Donald Duck Weekblad of op Donald Duck Junior. Het stripblad wordt ingezet als middel om de taalachterstand te bestrijden.

Het project is een samenwerking van de Da Costaschool in de Afrikaanderwijk, de gemeente Rotterdam en Donald Duck Weekblad.

Laaggeletterdheid is een grote maatschappelijke uitdaging. Dat geldt zeker voor ouders en kinderen uit Rotterdam Zuid. De kinderen op Zuid kampen vaak met een taalachterstand als zij op school komen. Het is daarom een grote uitdaging voor basisscholen om deze achterstanden aan te pakken.

Het bestrijden van de taalachterstand op Zuid is ook een van de belangrijkste punten uit het Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ).

Woordenschat vergroten

Een van de basisscholen op Rotterdam Zuid, de Da Costaschool van het PCBO Zuid, geeft vanaf vandaag een jaar lang alle kinderen vanaf groep 3 een abonnement op Donald Duck Weekblad of Donald Duck Junior om daarmee het plezier van lezen thuis én op school te stimuleren. De school hoopt hiermee ook de woordenschat en het begrijpend lezen van hun leerlingen te vergroten. Het hele komende schooljaar wordt dan ook in het teken van Donald Duck Weekblad en Donald Duck Junior gezet. Directrice Da Costaschool Pia Poot ‘’Op de Da Costaschool doen we er alles aan om onze kinderen veel te laten lezen en het lezen ook leuk te vinden. Het lezen van strips zoals zeker Donald Duck Weekblad is daar een welkome aanvulling op en biedt onze leerkrachten en leerlingen nieuwe mogelijkheden.’’

Stadsmarinier Marcel Dela Haije, van de Gemeente Rotterdam is de drijvende kracht achter het project. “Zelf ben ik opgegroeid met Donald Duck Weekblad, zo nu ook mijn kinderen. Ik zie wat het doet om op een leuke manier lezen en taal te ervaren. Dit project starten we ter bevordering van de actieve en passieve beheersing van de Nederlandse Taal. We zijn ontzettend trots dat we samen met Donald Duck Weekblad dit project hebben kunnen starten en kijken uit naar de resultaten!”

Van Donald Duck steek je meer op dan je denkt

Het in oktober jubilerende weekblad staat sinds jaar en dag voor een ‘vrolijk weekblad’, waarbij humor en vrolijkheid altijd vooropstaan. Kinderen maken spelenderwijs kennis met de Nederlandse taal door de vrolijke avonturen van de Duckstadbewoners. In een eerder onderzoek van Jelles Jolles, aan de VU en Centrum Brein en Lezen werd het leuk leren lezen onderstreept: “Als je kinderen attractieve lectuur geeft, lezen ze meer, maar verbeteren ze ook hun begrijpend lezen en taalvaardigheid. Dus niet leestechniek, maar leesplezier als uitgangspunt nemen. Donald Duck en andere strips zijn goede starters, ze bezorgen leesplezier.”

Hoofdredacteur van Donald Duck Weekblad, Joan Lommen, juicht het project tevens toe ‘’Wij zijn ontzettend blij met deze mooie samenwerking en hopen dat meer scholen en gemeentes waar taalachterstanden spelen dit voorbeeld volgen.”

 

 

Ook Duckstad omarmt 100 jaar De Stijl

Deze week een speciale Mondrizwaan editie; een vrolijk én abstract weekblad!

Dit jaar wordt in heel Nederland het 100-jarig bestaan van De Stijl gevierd. De Nederlandse kunstbeweging wordt niet alleen in Den Haag, Leiden, Amersfoort, Utrecht, Gelderland en Noord-Brabant geëerd; ook Duckstad heeft zich laten inspireren. Donald Duck Weekblad komt deze week met een speciale Mondrizwaan editie!

Mondrizwaan en ‘100 jaar Strak’ in Duckstad
Het weekblad staat deze week geheel in het teken van De Stijl en Piet Mondriaan. Met een bijzondere cover, gemaakt door weekbladtekenaar Maarten Gerritsen en een kleurrijk avontuur. In het verhaal kleurt heel Duckstad rood, geel, blauw, wit en zwart en probeert iedereen een slaatje te slaan uit ‘100 jaar Strak’. Donald geeft een picknickmand, die ooit van oom Dagobert is geweest, aan Katrien. Maar wat blijkt? De mand is gemaakt door Piet Mondrizwaan! Kaatje Kukelheim, een nazaat van kunstverzamelaar Peggy Guggenheim, is ernaar op zoek en heeft er een flinke Duckse duit voor over…

Donald Duck Weekblad slaagt er wederom in een brug te slaan naar de echte wereld op het gebied van kunst en geschiedenis, met knipogen naar onder anderen Theo van Doesburg, Gerrit Rietveld, Bart van der Leck, Peggy Guggenheim en natuurlijk Piet Mondriaan. Vandaag ontvangen alle abonnees deze bijzondere, kleurrijke en abstracte versie van het weekblad. Natuurlijk is de editie ook in de winkel te koop en online.

‘Uitgelekte’ sekstape Bobbi Eden

Bobbi Eden twitterde vandaag dat ze niet ingaat op geruchten over een uitgelekte sekstape van haar en haar man Mark. Er ontstond rumoer, maar het blijkt een stunt van Kek Mama. Want een spannend seksleven is nou eenmaal niet vanzelfsprekend als je kinderen hebt.

Vanavond verscheen de video op het internet waarin te zien is hoe Bobbi en Mark ‘eindelijk weer eens een leuk filmpje’ maken. Ze worden gestoord door gehuil van baby Brandon en een stuk speelgoed dat in Bobbi’s rug prikt. Hoofdredacteur Sara van Gorp: ‘Je kunt erover jammeren dat je seksleven niet altijd geweldig is als je kinderen hebt, maar je kunt er ook om grinniken. Dat helpt. Daarom hebben we deze video met Bobbi en Mark gemaakt.

Bobbi Eden: ‘Toen Kek Mama vroeg of wij mee wilden doen aan deze video, zeiden we meteen ‘ja’. Het is nog steeds een soort taboe dat de seks na het krijgen van kinderen een tijdje minder is, maar het is heel normaal. Juist omdat mensen over Mark en mij denken dat we de hele tijd liggen te rampetampen, is het een goeie grap. Je moet het met een knipoog zien. Bij ons staat seks sinds de geboorte van Brandon ook niet meer heel hoog op de agenda. En dat komt wel weer goed, no panic on the Titanic.’

Vermoeidheid als libidokiller
Bobbi en Mark zijn zeker niet de enige: 70% van de moeders heeft minder seks dan voordat er kinderen waren. Dat blijkt uit de Kek Mama enquête. En 44% van hen wil meer seks. Voor vaders ligt dat op 70%. Zorgen en vermoeidheid blijken absolute libidokillers. Bij 74% van de stellen is seks anders sinds er kinderen zijn. En dan ben je een keer aan de gang, begint je kind te huilen of staat er een in de slaapkamer. Handige oplossing: 50% van de moeders uit het Kek Mama-onderzoek plant weleens seks. ‘Wijntje, hapje, leuk setje en genieten maar,’ aldus één van hen.

Slaapkamerstress? Kek Mama helpt
De video is onderdeel van de campagne Slaapkamerstress? Kek Mama helpt. In de nieuwe Kek Mama die sinds vandaag in de winkel ligt, en op Kekmama.nl vind je de komende vier weken massa’s relativerende en herkenbare artikelen over liefde en lust.

Meer seksfeiten uit de Kek Mama enquête:
• Gemiddeld was het vijftig dagen na de bevalling zover. Meer dan de helft (56%) genoot ervan, van de rest vond 28% er niet veel aan en vond 5% het ronduit vreselijk.
• Sinds er kinderen zijn heeft 70% minder seks dan daarvoor. Bij 22% bleef de frequentie gelijk en slechts 9% ging het vaker dan eerst doen.
• 14% is weleens betrapt door hun kroost.

Link naar video: https://youtu.be/hXUGULi0rRc