12 december 2013

‘Uniek online initiatief in de markt zetten – dat is knap’

Wat lees je, kijk je, doe je online en mobiel? Wat vind je goed, wat niet? Wat wordt de toekomst? Het Mediamenu van: Robbert Groenhuizen, senior communications planner bij Carat.

Ik was tien jaar. Toen verslond ik…. Toen was ik niet weg te slaan bij…

“Daar vraag je me wat… Rond die leeftijd las ik vooral de Donald Duck en andere strips, zoals Suske & Wiske. Verder was ik niet weg te slaan bij de radio. Elk weekend met het overzicht op schoot naar de Top 40 luisteren en natuurlijk de beste nummers opnemen op een cassettebandje. Die ik dan later terugluisterde op m’n walkman. Nu je me deze vraag stelt bedenk ik me ook direct hoe kinderen van die leeftijd zich vandaag de dag vermaken: spelletjes spelen op de iPad en communiceren via een smartphone. Toch mooi om te zien dat de Donald Duck ook nu nog steeds door veel kids gelezen wordt.”

Welke tijdschriften lees je nu en waarom?

“Als ik eerlijk ben lees ik tegenwoordig niet zoveel tijdschriften. Natuurlijk blader ik wel regelmatig door wat bladen om een gevoel te houden bij diverse titels en lees ik regelmatig de Adformatie. Maar de meeste vakgerelateerde media consumeer ik online, dagelijks een snelle update via diverse websites of apps.” 

Waar zit je vaak online? En mobiel?

“De meeste tijd besteed ik online toch wel aan de snelle nieuwsconsumptie (NU.nl) en het bezoeken van online webwinkels. Ik vind het erg interessant om te zien hoe bedrijven steeds meer inspelen op de veranderende consument. Het wordt steeds eenvoudiger om een grote diversiteit aan producten mobiel te bestellen en af te rekenen. Bij Carat heb ik een aantal jaren voor Bol.com mogen werken, bij uitstek een bedrijf dat zich blijft ontwikkelen op dit gebied. Verder werk ik sinds kort voor Werkspot.nl, een site waarop de consument klussen kan plaatsen en waar een vakman vervolgens op kan reageren. Ook weer een mooi online initiatief van deze tijd.

Mobiel vertoon ik het gebruik van de gemiddelde Nederlander: ik check het nieuws een paar keer per dag via de NU.nl app en merk dat ik m’n smartphone voor steeds meer doeleinden ga gebruiken. Benieuwd hoe zich dat de komende jaren zal blijven ontwikkelen.”

En nog tijd voor tv ook?

“Jazeker, maar niet veel en ik bepaal steeds meer zelf wanneer ik wat wil kijken. Ik maak veel gebruik van de apps Uitzending Gemist en RTL XL, de content stream ik vervolgens vanaf de iPad naar mijn tv. Verder maak ik sinds kort gebruik van Netflix. Het aanbod van deze nieuwkomer in Nederland moet nog gaan groeien, maar ik vermaak me er prima mee!”

Welke media vind je echt heel knap gemaakt?

“Dan kom ik toch weer terug op websites en mobiele apps die dagelijks enorme aantallen bezoekers blijven trekken. Ondanks dat we met z’n allen steeds meer gebruik maken van digitale media is het niet eenvoudig om een uniek en succesvol online initiatief op te zetten.” 

Wat vind je zonde van het papier, de zendtijd, de moeite?

“Ik erger me steeds vaker aan de kwaliteit en het soort programma’s op de Nederlandse televisie. Dat consumenten steeds meer content tot zich nemen op momenten dat zij dit zelf willen mag dan wel grotendeels komen door een veranderende behoefte, maar ook zeker door de slechte kwaliteit van veel programma’s op televisie.”

Je mag zelf een nieuw medium in de markt zetten. Dat wordt…

“Een website of mobiele app die voorziet in een nog niet bestaande behoefte. Wat die unieke behoefte precies is weet ik nog niet. Als ik het al had geweten zou ik nu waarschijnlijk niet meer bij Carat werken ;-)”

Hoe ziet de mediaconsumptie over tien jaar uit, denk je?

“Digitaal, digitaal en digitaal. De ontwikkeling op dit gebied gaat al razendsnel en zal de komende jaren alleen nog maar sneller gaan. Ik denk dat vooral de ontwikkeling van mobiele devices een steeds grotere rol in ons dagelijks leven zal gaan spelen.”

Nog een goeie tip voor Sanoma?

“Blijf sterk innoveren en groeien op het gebied van mobile en andere digitale media. Gezien de huidige ontwikkelingen bij Sanoma lijken jullie deze weg natuurlijk al te zijn ingeslagen. Verder zou het erg goed zijn als alle diverse disciplines binnen Sanoma straks optimaal weten samen te werken, ook met SBS natuurlijk.”

Dank je, wat ga je nu lezen? Of kijken?

“Ik ga vanavond de dvd bekijken van het Rolling Stones concert in Hyde Park, London. Ik ben daar afgelopen zomer geweest en dat was een onvergetelijke ervaring. Ik kan niet wachten om dat terug te zien.”