22 april 2015

V&D en Sanoma bundelen krachten

Bij V&D kunnen mensen en merken elkaar ontmoeten. Sanoma bereikt en inspireert de enthousiaste fanbases van sterke merken als Libelle, Tina en Ouders van Nu. Breng ze samen en je hebt retailtainment. Hoe werkt dat? Vijf vragen aan Adriana Pereira-Hoppenbrouwer, Marketing Director V&D.

Retailtainment: wat is dat precies?

Adriana: “Retailtainment gaat over entertainment in retail, oftewel over vermaak, beleving en plezier op de winkelvloer. Wat V&D en Sanoma nu gaan doen is heel innovatief door de structurele opzet. Elke week van woensdag tot en met zondag gaan we evenementen programmeren waar consumenten, vanwege de entertainment, speciaal voor naar ons warenhuis willen komen.”

Zit de consument te wachten op ‘een beleving op de winkelvloer’?

Adriana: “Winkelen is al lang veel meer dan inkopen doen. Funshopping is een vorm van vrijetijdsbesteding geworden. Mensen willen verrast, vermaakt en geïnspireerd worden, nieuwe dingen leren en ervaren. Dat blijkt ook uit de meer dan 1000 reacties van betrokken Nederlanders op www.Blijmet.VD.nl. We zien dat onze 63 warenhuizen in Nederlandse stadscentra een belangrijke ontmoetingsplaats zijn, zoals het marktplein dat in vroegere tijden was. Daarom zijn onze winkels, en niet te vergeten onze La Place restaurants, de logische place to meet.”

Waarom een samenwerking met Sanoma?

Adriana: “Sanoma bereikt met haar titels vrijwel de hele Nederlandse bevolking. En V&D is het warenhuis van en voor Nederland. Driekwart van de 6,6 miljoen lezers van Sanoma bladen winkelt bij V&D. Een partnership met Sanoma ligt dus erg voor de hand. Zo komen consumer brands en mediamerken in persoonlijk contact met hun publiek. V&D biedt het podium waar ze elkaar kunnen ontmoeten en ervaringen kunnen uitwisselen.”

Hoe vullen V&D en Sanoma elkaar aan?

Adriana: “De kracht van V&D is dat onze warenhuizen jaarlijks 80 miljoen bezoekers krijgen, vijf keer de Nederlandse bevolking! Sanoma heeft een ontzettend sterke band met de fans van mediamerken als Margriet, Libelle, vtwonen, en ook met de fans van online platforms en tv-formats van SBS. Door samen een aantrekkelijk programma van wekelijkse evenementen op de winkelvloer te bieden, en die crossmediaal aan te jagen, wordt de band tussen de consument, zijn of haar media, merken en de winkel alleen maar inniger.”

Je zoekt ook partners voor de instore events: welke rol kan zo’n derde partij spelen?

Adriana: “Wij zien dat steeds meer merken op zoek zijn naar een platform om mensen te bereiken en te beraken. Met deze samenwerking ontstaat een nieuw medium, waar merken hun verhaal direct aan een interessante doelgroep kunnen overbrengen en waarmee je gegarandeerd 500.000 Nederlandse consumenten bereikt. In combinatie met de media van Sanoma zelfs 100% van alle vrouwen. Bovendien is Sanoma met haar jarenlange ervaring op het gebied van events – denk aan de Libelle Zomerweek en Tina-dag – bij uitstek de partij om conceptueel sterke events mee te ontwikkelen. Daar kunnen partners ook van profiteren, in combinatie met de retailexpertise van V&D. Overigens kunnen we voor elke potentiële partner een relevante context scheppen. Denk aan een event met een telefoniemerk in combinatie met Tina en onze Schoolcampus, een kookmerk in combinatie met het gezellige Libelle of een beautymerk in combinatie met Grazia. We nodigen iedereen uit om met ons in gesprek te gaan en maken graag een tailormade plan.”

Retailtainment ook iets voor jouw merk?

Enthousiaste Tina meiden, eigenzinnige Ouders van Nu moeders of betrokken lezers van Libelle: je kunt ze live in contact brengen met jouw merk tijdens de inspirerende retailtainment events van V&D en Sanoma. Meer weten? Neem dan contact op met Erika Keizer, Strategie & Concept Manager Sanoma, 088 556 4624, erika.keizer@sanoma.com.