20 december 2012

‘Veel mensen bereiken doet er steeds minder toe’

Wat lees je, kijk je, doe je online en mobiel? Wat vind je goed, wat niet? Wat wordt de toekomst? Het Mediamenu van: Rutger Mackenbach, strategy director bij Stroom mediacommunicatie.

Ik was tien jaar. Toen verslond ik….
“De krant. Elke dag op de mat en in het weekend werden er daarnaast nog een paar titels los bij gekocht. Dan waren er tenminste genoeg katernen voor iedereen.”

Welke tijdschriften lees je nu en waarom?
“Natuurlijk de vakbladen Emerce, Tijdschrift voor Marketing, etc.. Daarnaast National Geographic Magazine, Wired en het nieuwe tijdschrift Soigneur. Deze bladen lees ik voor de lange lappen tekst en de mooie foto’s. Ik wil wel wat diepgang in een blad en iets moois om naar te kijken.”

Waar zit je vaak online? En mobiel?
“Ik ben altijd online, maakt niet uit via welk device. NU.nl staat altijd open, zowel op de desktop of laptop als mobiel via telefoon of tablet. Daarnaast vaksites en sociale media en ik check heel vaak het weer om te kijken of er droog kan worden gefietst.”

En nog tijd voor tv ook?
“Weinig. Het meeste wat ik wil zien neem ik op, op de harddiskrecorder, en als ik echt wat gemist heb kijk ik Uitzendinggemist.”

Welke media vind je echt heel knap gemaakt?
Wired op de tablet. Het was een van de eerste tijdschriften met een app en nog steeds mijn favoriet. Voegt echt iets toe aan de ervaring van het lezen van een magazine op een tablet.”

Wat vind je zonde van het papier, de zendtijd, de moeite?
“Alle programma’s op de publieke omroep die net zo goed, zo niet beter, op een commerciële zender kunnen lopen. Denk aan Jan Smit op Curaçao voor de Tros.”

Je mag zelf een nieuw medium in de markt zetten. Dat wordt…
“Het populair wetenschappelijke genre (KIJK, Know How) schreeuwt om een titel gericht op een wat oudere doelgroep en dan natuurlijk met een verschijningsvorm anno 2013: een app met videocontent en bijbehorende infographics. Gemaakt als een kruising tussen Mythbusters, programma’s van James May en Noorderlicht.”

Hoe ziet de mediaconsumptie over tien jaar uit, denk je?
“Die verschuift nog meer naar schermen en zal door het gigantische aanbod alleen nog maar meer versnipperen. Voor adverteerders betekend het dat ‘veel mensen bereiken’ steeds moeilijker wordt maar dat dit er ook nog minder toe gaat doen. Het gericht bereiken van de doelgroep komt centraal te staan en dat gaat straks gelden voor alle mediakanalen. Alle mediaconsumptie wordt uiteindelijk digitaal en dat maakt het mogelijk om de doelgroep nog beter en gerichter te benaderen dan nu het geval is. En dan natuurlijk afrekenen op basis van werkelijk bereikte personen of conversie. Als consument word je daar als het goed is ook beter van aangezien je uitingen te zien krijgt die passen bij jouw interesse.”

Nog een goeie tip voor Sanoma?
“Als het mediagebruik zo versnippert, dan zijn sterke mediamerken van groot belang. Dus daarin blijven investeren.” 

Dank je, wat ga je nu lezen? Of kijken?
“Ik ga nu naar huis, dat wordt dus voorlezen uit Nijntje Pluis.”