Dat Margriet een groot bereik heeft onder vrouwen in verschillende leeftijdscategorieën, maar vooral goed gelezen wordt in de categorie 50-64, wisten we. Deze doelgroep is bovenmatig kritisch. Juist daarom is het belangrijk om deze groep vanuit een autoriteit te benaderen. Het recente Ipsos onderzoek ‘Vertrouwen in mediamerken’ laat zien dat Margriet een sterk imago heeft als vrouwenmerk. Margriet wordt met name gezien als betrouwbaar, geloofwaardig en een autoriteit op het gebied van mediamerken gericht op vrouwen. Reden te meer om hoofdredacteur Leontine van den Bos hierover door te vragen.
1. Hoe gaat het met het merk Margriet?
Het gaat heel goed. We hebben een vast trouw abonneebestand en online zetten we de groei verder door. Door onze lezeressen wordt Margriet enorm gewaardeerd en gezien als een trouwe en praktische vriendin. In 2019 bestaat de helft van de Nederlandse bevolking uit nieuwe 50-plussers, die midden in het leven staan en actief en betrokken zijn. Wij kennen en bedienen die doelgroep als geen ander. Margriet is al jarenlang hét 360 merk om deze vrouwen te bereiken.
2. Hoe houd je de content die Margriet brengt, zo geloofwaardig en betrouwbaar? Zoals de consument in het onderzoek aangeeft te ervaren?
We werken met een zeer ervaren team die de DNA van Margriet tot in de finesses beheerst. Daarnaast raadplegen we deskundigen op elk relevant vakgebied. We zijn onpartijdig en dragen geen meningen uit. Iedere mening is welkom en alle onderwerpen bieden ruimte voor discussie. Dit doen wij al bijna 80 jaar, niet voor niets dat vrouwen vertrouwen hebben in Margriet. De belangen van onze doelgroep worden altijd en overal als belangrijkste norm gezien. In commerciële samenwerking staat dit ook altijd ons uitgangspunt daarmee raken we doelgroep in het hart.
3. Waarom kennen jullie/wij deze doelgroep beter dan andere mediapartijen/merken? Wat onderscheidt ons?
We hebben al 80 jaar ervaring en intensief contact met de Nederlandse vrouw. 80 jaar kennis van wat haar boeit, van alle trends, van maatschappelijke ontwikkelingen die haar aangaan (zoals de emancipatie door de jaren heen). We houden continue een vinger aan de pols van de samenleving waarin ze leeft. En volgen alles op de voet wat haar aangaat en belangrijk is in haar dagelijks leven.
4. Is de inhoud van Margriet veranderd, nu de focus meer op de doelgroep 50-plus ligt?
Margriet spreekt de doelgroep aan op mentaliteit en niet op leeftijd, dát is de kracht van Margriet. We zijn altijd het merk geweest voor de vrouw die al heel wat levenservaring heeft opgedaan. We hebben onze formule verder aangescherpt om de 50-plus doelgroep zo optimaal mogelijk te bereiken. Want de 50-plusser van nu is opvallend anders dan één generatie geleden en daar gaan wij vol in mee. Margriet sprankelt als nooit te voren, net als hen. We bieden content die naadloos aansluit bij de wensen en behoefte van deze grote en invloedrijke groep.
5. Wat zijn de belangrijkste ontwikkelen die je het komend jaar wilt realiseren met Margriet?
Komend jaar wil ik dat Margriet het nummer 1 merk wordt voor nieuwe 50-plus vrouwen. En dat we met Margriet online iedereen bereiken op elk moment van de dag. Ik geloof zelfs in een groei van onze oplage. En dit alles valt ook nog eens samen met een sprankelend jubileum: Margriet viert al 80 jaar de kracht van vrouwen, dwars door alle ontwikkelingen in de media en in Nederland heen. GEWOON STOER! Dit doen we onder meer door 80 stoere vrouwen op een unieke manier in de sportlight te plaatsen en natuurlijk een opvallende PR en communicatie campagne. We hebben ontzettend veel zin in dit bijzondere jubileumjaar!
* in april uitgevoerd door Ipsos iov Sanoma.
Share: