28 november 2017

VIVA Mama is vernieuwd!

‘Hoe cool de VIVA Mama moeder ook is, ook haar leven staat op z’n kop sinds ze een kind heeft’

VIVA Mama heeft net een mooi nieuw jasje gekregen én een fiks aantal nieuwe rubrieken. We vragen Kek Mama en VIVA Mama-hoofdredacteur Sara van Gorp naar de ins & outs.

Wat onderscheidt VIVA Mama van de andere parenting-bladen in het schap? Sara van Gorp: ‘VIVA Mama is er voor stoere jonge moeders tot 38 jaar, wij zien de festivalmoeder voor ons. Zo’n coole moeder die lekker op pad gaat met haar kind of alleen. Ze werkt en raust full speed door het leven heen. Ook reist ze graag. Ze is zwanger en/of heeft kinderen tot vier jaar. Daarnaast is VIVA Mama een heel betaalbaar alternatief naast de glossy’s. Met een prijs van € 2,99 is het echt een prijsvechter. Daarvoor krijgen lezeressen dan ook ‘maar’ 68 pagina’s, maar wel heel frisse en feestelijke pagina’s. Ook voor de adverteerder is VIVA Mama, met een bruto pagina prijs van € 3.999, voordelig om de doelgroep (aanstaande)moeders’ te bereiken.’

Fris en feestelijk? Vertel eens. ‘De complete vormgeving is vernieuwd, in navolging van de restyling van VIVA. Stoer en verzorgd. Vrolijkmakend kleurig, en met een weekbladgevoel. We hebben een nieuw team voor de covershoots. Ook hebben we lekker veel nieuwe rubrieken. Zoals ‘Mijn moment’ waarin we moeders portretten op dat ene moment dat ze helemaal voor zichzelf hebben. In het komende nummer staat bijvoorbeeld Martine die (best wel hoogzwanger) flink aan het drummen is. In de rubriek ‘Lust enzo’ vertellen moeders over seks na de bevalling. In ‘Mijn vent’ zien we al die leuke kerels die ze hebben, met kroost. En in de rubriek ‘Nooit gedacht’ vertellen moeders openhartig of dat wat hen verbaast sinds ze moeder zijn. Dat ze, hoe stoer ook, toch hysterisch een speen staan uit te koken als die net op de grond is. Want hoe cool die moeders ook zijn, intussen hebben ze ook een klein hartje en staat de wereld op z’n kop sinds ze een kind hebben.’

Waarom is de doelgroep van (aanstaande)moeders zo een belangrijke voor de B2B-markt?  ‘Juist omdat je leven zo verandert als je moeder wordt, moeten er enorm veel nieuwe beslissingen worden genomen. Niet alleen de aanschaf van fijne spullen als kinderwagens en kleertjes. Maar ook: waar ga je nu heen op vakantie? Moet er een grotere en veiligere auto komen? En wat te denken van eten en drinken voor je jezelf en voor je kind. In alles zijn er nieuwe keuzes te maken. En het mooie is, net als bij Kek Mama, waar ik ook hoofdredacteur van ben, richt VIVA Mama zich op de vrouw die meer is dan moeder. Dus ook kleding voor haarzelf en fijne beautyproducten komen aan bod. Dat de VIVA Mama vrouw niet alleen maar moeder is, komt ook terug in de relativerende toon en onderwerpen als seks en liefde en werk en carrière. Want is meer dan alleen je kind.’

Is het niet verwarrend om niet hoofdredacteur te zijn van twee parenting-merken? ‘Haha nee, ik word er niet schizofreen van. We maken VIVA Mama en Kek Mama met ongeveer hetzelfde team en hebben heel duidelijk voor ogen wat de verschillen zijn. In VIVA Mama zul je bijvoorbeeld nooit iemand aantreffen die ouder is dan 38. Ook om die reden is chef redactie Mariette Middelbeek ook naar de lezeressen toe de frontvrouw. Zij is 34 en heeft een zoon van 3 en een dochter van 1. In het hart van de doelgroep dus.’

Leaflet