12 augustus 2016

VIVA steunt Europride met roze editie

Nederland is tot en met 7 augustus het middelpunt van Europride, waarbij de vrijheid van seksuele geaardheid en genderdivestiteit geëerd, besproken en gevierd wordt. In de week voor de beroemde botenoptocht door de grachten van Amsterdam, Canal Parade, brengt VIVA een speciale pink issue uit, waarin extra aandacht is besteed aan seksualiteit in Nederland, met de focus op vrijheid: een belangrijk goed dat altijd uitbundig gevierd en afgedwongen moet worden.

In een groot coveritem is er aandacht voor de statistieken: zeven op de tien LHBT’ers (lesbiennes, homo’s, biseksuelen en transgenders) krijgen te maken met fysiek of verbaal geweld en een miljoen Nederlanders voelt zich niet volledig thuis in de categorie man of vrouw. Het Sociaal Planbureau kwam dit voorjaar met het goede nieuws dat de hoeveelheid mensen die negatief denkt over homoseksualiteit, sinds 2006 is gedaald van vijftien naar zeven procent.

Nederland tolerant?
In een portretserie vertellen verschillende Nederlanders hun persoonlijke ervaring: hoe maken zij de openheid en vrijheid in Nederland mee? Zijn we echt zo tolerant als we zelf denken? “We accepteren homo’s, maar nog altijd vindt een derde een stel zoenende mannen in het openbaar aanstootgevend.” Aldus Laurens Buijs – socioloog aan de UvA, gespecialiseerd in homo-acceptatie en sexualiteit.

Verder is er in deze editie van VIVA een beeldreportage van verschillende Gay Prides over de hele wereld, een gesprek met Bregtje Visser, oprichter van Gender Talent: een stichting met als doel de arbeidsmarktpositie van transpersonen en anderen met een genderdiverse achtergrond te verbeteren. Bekende YouTuber Rutger Vinkvertelt in een groot interview over zijn coming out, die het nationale nieuws haalde. In een openhartig gesprek samen met zijn vriend Thomas vertelt hij over de heftige tijd die ze achter de rug hebben en zijn ervaringen met tolerantie in Nederland: ‘Wij hebben ook het recht om verliefd te zijn en hand in hand te lopen.’

VIVA besteedt aandacht aan dit onderwerp om bij te willen dragen aan de discussie die gevoerd moet blijven worden. Brand Manager Kirsten Steenvoort: “Het zijn roerige tijden, maar vrijheid moet wat ons betreft uitbundig gevierd en altijd afgedwongen blijven worden. VIVA is vanaf de start in 1973 hét blad waar jonge vrouwen een afspiegeling zien van de wereld waarin zij leven, en dat geldt nog altijd. In onze artikelen komen altijd al diverse onderwerpen voorbij, zonder per se de nadruk te willen leggen op seksualiteit, ras of wat dan ook. Nu Europride in onze hoofdstad is, was het een goed moment om eens wel te benoemen waar we staan, omdat VIVA staat voor een open blik en tolerantie.”

VIVA 31 ligt woensdag 3 augustus in de winkels.