Het was een fantastisch feest: het 40-jarige jubileum van VIVA. Dat werd niet alleen gevierd met een dubbeldikke editie, maar ook met de allereerste interactieve cover van Nederland. En dat smaakt naar meer. Interesse?
VIVA ontwikkelde deze spraakmakende cover in samenwerking met Layar. Het concept was simpel: pak je smartphone, download de Layar-app, scan de cover en je VIVA komt tot leven. En ook veel van de andere pagina’s waren verrijkt met Layar. De jubileum-VIVA was dan ook het ultieme voorbeeld van hoe print en online elkaar kunnen versterken. En: deze ontwikkeling biedt een scala aan nieuwe en interessante kansen voor adverteerders.
Tijdschrift van het Jaar
Een jubileum, een te gekke gelayarde cover en alweer de vijfde editie van de VIVA400: 2012 is voor VIVA een jaar van grote successen. Met een nieuwe focus op sportieve evenementen als de Dam tot Damloop en het betrekken van de community via VIVA Sportief ontwikkelt VIVA zich steeds meer tot een groot multimediaal vrouwenmerk. En alle inspanning is niet voor niets geweest: VIVA is genomineerd voor de Mercur voor Tijdschrift van het Jaar!
Een ding is zeker: in 2013 gaat VIVA verder op deze succesvolle weg. Met nog meer Layar, meer VIVA-evenementen en meer vernieuwing. En dat allemaal 360° gepresenteerd, tailormade en gelayared voor de adverteerders. Vraag dus snel naar de mogelijkheden bij je accountmanager.
Print vindt online
VIVA heeft met VIVA.nl ook het grootste vrouwenplatform van Sanoma Media, met maar liefst 2,1 miljoen unieke bezoekers per maand. En het is de hoogste tijd om wat op het forum wordt besproken door te trekken naar print. “Het VIVA-forum is een bron van inspiratie. We hebben onze redactionele planning dan ook aangepast op de meest besproken onderwerpen. Zo wordt de cohesie tussen print en online nog sterker, en daarbij: we zitten zo dichtbij het vuur dat we perfect kunnen inspelen op wat onze doelgroep bezighoudt,” aldus marketingmanager Tamira van Roeyen. “VIVA realiseert zich als geen ander dat het van belang is vooruitstrevend te blijven. Met een steeds digitaler wordende samenleving en de groeiende tabletcultuur willen we bewerkstelligen dat de grenzen tussen het medium print en online steeds meer vervagen.”
Slim & stoer & origineel
De samenwerking met Layar is daar een mooi voorbeeld van. “VIVA is altijd op zoek naar manieren om zich op originele wijze te promoten en profileren,” zegt Van Roeyen. “Het leek ons goed om dit pad nu eens met Layar te verkennen. Zo gezegd, zo gedaan en dus bevonden wij ons op een mooie dag met Claire Boonstra en Marjolein Stromeier van Layar in het inspirerende atrium van Sanoma Media. De insteek: stoer & slim en in de uitvoering origineel en van toegevoegde waarde. De interactieve cover kwam al snel ter sprake. Maar omdat Layar voor de meeste lezeressen nog relatief nieuw is, moesten zij bij de hand worden genomen. En dat deed VIVA: met heldere Layar-uitleg, grote en goed zichtbare Layar-iconen en steeds een duidelijke uitleg van de toegevoegde waarde.”
Hieronder een kort overzicht van de meest succesvolle Layar-pagina’s uit de jubileum-VIVA:
Top 3 Layar-pagina’s in VIVA:
1. Cover, die tot leven komt, bekijk de film.
2. Editorial hoofdredacteur Gijsje van Bentum
3. Een door Kees van Nieuwkerk voorgelezen column
Aantal paginaweergaves: 7.093
Aantal clicks: 2.181
Aantal gebruikers: 1.414
CTR: 11,52%
Lees hier de blog op Layar over het voorafgaande proces.
Een stap verder
De eerste samenwerking met Layar was een groot succes. VIVA-lezeressen zijn duidelijk op zoek naar verrijkingen die echt een toegevoegde waarde bieden, zoals een filmpje of een voorgelezen column. In de komende edities zal VIVA de verrijkingen met Layar verder uitbouwen. Zo wordt deelnemen aan het forum bijvoorbeeld wel heel makkelijk: scannen, klikken en meepraten.
Van Roeyen: “We zijn op zoek naar commerciële partners die samen met ons toegevoegde waarde willen bieden aan de VIVA-lezeressen. Graag denken wij mee om op een vernieuwende manier print tot leven te brengen met een toegevoegde waarde voor zowel de lezeres als voor onze partners.”
Interesse? Neem contact op met je accountmanager of met Agnieszka Mierzejewska, 06 1250 8854. Download hier VIVA’s Q1-2013 jaarplanning.
Share: