20 februari 2014

‘Voor verdieping ga ik verder op tablet of pc’

Wat lees je, kijk je, doe je online en mobiel? Wat vind je goed, wat niet? Wat wordt de toekomst? Het Mediamenu van: Marien Viehoff, Digital Performance Consultant bij Mediaxplain*.

Ik was tien jaar. Toen verslond ik… Toen was ik niet weg te slaan bij…

“Qua tv zie ik het nog zo voor me: Telekids, Willem Wever, Klokhuis en Villa Achterwerk vond ik altijd leuk om naar te kijken. Qua boeken is mij één boek bijgebleven: ‘Alleen op de Wereld’, een dik boek waar ik een flinke tijd zoet mee was.
M’n vader had een mooie collectie stripboeken; van Asterix & Obelix tot aan De Familie Doorzon, waar ik ook af en toe doorheen ging.”

Welke tijdschriften lees je nu en waarom?

“Ik lees weinig tijdschriften. Eigenlijk kom ik niet verder dan Adformatie en Emerce, wat met m’n vak te maken heeft. Ik merk dat ik de afgelopen jaren steeds meer online consumeer. Informatie is online ook steeds toegankelijker geworden. Tijdens vakanties koop ik trouwens wel altijd een paar tijdschriften voor onderweg, zoals GQ en Esquire. Omdat ik het mooie bladen vind, qua inhoud en uitstraling.”

Waar zit je vaak online? En mobiel?

“Online vergaar ik werk gerelateerde informatie en kennis, of wil ik iets kopen. Dat gaat via Google, de bekende vaksites en blogs van diverse mensen en bedrijven. Diensten als HBO, Spotify en Netflix gebruik ik (bijna) dagelijks. Mobiel besteed ik de meeste tijd aan het in contact blijven met mensen (via e-mail, Whatsapp en sociale netwerken). Grappig dat ik eigenlijk nog maar weinig bel als ik erover nadenk. Ook het bijhouden van het nieuws gebeurt voornamelijk mobiel. Voor verdieping ga ik verder op een tablet of pc.”

En nog tijd voor tv ook?

“Eigenlijk niet. De keren dat de tv aangaat is het meestal voor het journaal en blijft hij op de achtergrond aanstaan. Uit gemak wil het ook nog wel eens gebeuren dat we tv kijken omdat we geen zin hebben om iets ‘on demand’ uit te zoeken. Zo komen we ook langs programma’s die we nooit uit onszelf zouden kijken.”

Welke media vind je echt heel knap gemaakt?

“Radio. Ik vind het knap dat goede radio-dj’s door de radio heen een fijne sfeer kunnen creëren met een juiste balans tussen muziek, gesprekken en flauwe grappen. Ik heb soms zelfs met radio dat ik hem niet uit wil zetten omdat ik het te gezellig vind.”

Wat vind je zonde van het papier, de zendtijd, de moeite?

“Er zijn twee dingen waar ik niet echt warm van word. Alles wat met lijstjes te maken heeft: ‘De 25 beste… De 10 lelijkste…’. Het werkt, het rendeert en het wordt goed bekeken en bezocht, maar het voegt niks toe. Het tweede is iets wat ik hier vaker voorbij heb zien komen, namelijk kwalitatief slechte televisieprogramma’s. Dan heb je het over simpel leedvermaak met steevast dezelfde presentatoren/deelnemers. Volgens mij zijn er genoeg goede ideeën voor mooie programma’s.”

Je mag zelf een nieuw medium in de markt zetten. Dat wordt…

“Een combi tussen oud en nieuw, tijdschrift en tablet. Waarmee op flinterdunne pagina’s realtime content wordt geladen. Door een koppeling met je meest persoonlijke device – de smartphone – wordt er content ingeladen op basis van jouw interesses, interesses van vrienden, aangevuld met nationale en internationale trending content.”

Hoe ziet de mediaconsumptie er over tien jaar uit, denk je?

“Consumptie zal steeds meer ‘on demand’ gebeuren. Des te meer omdat de digitalisering dit zo makkelijk maakt. Ik denk wel dat er altijd een plek zal blijven bestaan voor het huidige (over 10 jaar ouderwetse) mediagebruik. Elke beweging kent een tegenbeweging. Waar we het nu  bij ‘on demand’ nog handig vinden dat we suggesties voorgeschoteld krijgen op basis van luister- en kijkgedrag, denk ik dat we over tien jaar verlangen naar de tijd dat we het moesten doen met een bepaalde programmering waarbij we vertrouwden op de kennis en kunde van de mensen achter het medium.”

Nog een goeie tip voor Sanoma?

“Met zoveel werknemers nationaal en internationaal kan Sanoma een bron van innovatie zijn. Ik hoop in 2014 veel vernieuwende dingen van jullie te horen en mooie innovaties te zien op het gebied van digital en print, ook qua advertising mogelijkheden :)”

Dank je, wat ga je nu lezen? Of kijken?

“Lekker ouderwets en makkelijk wordt het televisie.”

Meer over Marien op Twitter of Linkedin.