4 oktober 2016

Voorlezen blijft razend populair

Deze maand introduceert Sanoma de compleet nieuwe Disney Voorlees Collectie: tien wereldberoemde verhalen, verzameld in een luxe box. Om dit te vieren gaan op 15 oktober drie bekende Nederlanders op drie bijzondere locaties voorlezen voor kinderen. Wat mooi samenvalt, zijn de uitkomsten van een nieuw GfK-onderzoek, waaruit blijkt dat voorlezen uit boeken razend populair blijft.

De magie van het voorlezen

De Disney Voorlees Collectie telt de tien beroemdste Disney-verhalen, opnieuw geïllustreerd en uitgevoerd. De luxe bewaarbox telt naast de tien prachtige voorleesboeken vele leuke extra’s, zoals cd-luisterboeken en stickervellen. Suzan Schouten, domain director Kids&Teens bij Sanoma: “Het is belangrijk om de creativiteit en fantasie van kinderen te blijven prikkelen. Dat gebeurt op allerlei vlakken, de hele dag door. Samen lezen uit een boek, zoals uit de Disney Voorlees Collectie, is essentieel. Voorlezen is niet alleen een leermoment voor taal, fantasie en creativiteit, maar vooral een heerlijk moment om echt even samen iets te beleven.”

Voorlezen met BN’ers op zaterdag 15 oktober

Om de introductie van de Disney Voorlees Collectie te vieren, gaan op zaterdag 15 oktober drie bekende Nederlanders op drie bijzondere locaties voorlezen voor kinderen. Tim Douwsma leest dan voor uit Jungle Book in Dierenpark Amersfoort, Kim Lian van der Meij leest Finding Dory in SeaLife in Scheveningen en Nicolette van Dam leest Sneeuwwitje op Paleis Soestdijk. Per locatie zijn er vanaf 13.00 uur drie voorleessessies van 20 minuten. Natuurlijk is er voor de kinderen ook tijd om de sterren te ontmoeten en met hen op de foto te gaan. Alle voorleessessies zijn voor iedereen toegankelijk. Toegangskaarten zijn te koop via de de website van de betreffende locatie, of aan de kassa op de dag zelf.

Gfk-onderzoek: positieve uitkomsten

In opdracht van Sanoma heeft Gfk onderzoek gedaan naar het voorlezen in Nederland. Een van de belangrijkste conclusies is dat in 90% van de gezinnen met kinderen van 3 tot 8 jaar nog steeds meerdere keren per week wordt voorgelezen. Van alle respondenten leest 63% zelfs dagelijks voor. Het gaat hierbij uitsluitend om boeken; digitale media zijn vrijwel niet doorgedrongen in de kinderslaapkamer. Over de hele linie geven de uitkomsten van het onderzoek veel hoop dat het voorlezen aan kinderen onverminderd populair blijft. Ouders hopen hiermee de interesse voor lezen bij hun kind te stimuleren en vinden het een belangrijk onderdeel voor de ontwikkeling. Van de kinderen zelf vraagt 85% om voorgelezen te worden. Kinderen waarderen het voorlezen dan ook met een 8,8.

* copyright packshot Disney