8 augustus 2012

Vrouwen hangen onderweg boven de pot

Boven de pot hangen (66%), royaal beleggen met wc-papier (20%) of toch liever in je broek plassen (5%): uit het WC-onderzoek dat weekblad VIVA in samenwerking met Shell en 2theloo hield, blijkt dat een schoon toilet onderweg bij 96% hoog op de wishlist staat.

Voor 86% van de vrouwen zouden goede toiletfaciliteiten de stop bij een tankstation zelfs plezieriger maken. Sterker nog, bij gebrek aan een schoon snelwegtoilet zegt 59% van de ondervraagden zich zelfs weleens schuldig te maken aan wildplassen. Reden genoeg voor Shell om in actie te komen en bij vijftig tankstations langs de Nederlandse snelwegen schone en hygiënische 2theloo-toiletten te plaatsen.

Vijf per dag
Met een gemiddelde van ruim vijf sanitaire stops per dag brengen vrouwen behoorlijk wat tijd door in het kleine kamertje. Ruim een kwart beschouwt een bezoekje aan het toilet als een moment voor zichzelf. Om even na te denken (44%), social media te checken (38%), te lezen (31%) of haar make-up bij te werken (23%). Na het bezoek wast twee derde haar handen grondig met zeep of desinfecterende gel, een kwart gebruikt alleen water en 9% verlaat de ruimte zonder te wassen.

Hoognodig
Thuis naar de wc gaan is sowieso fijn, maar hoe doen vrouwen het buitenshuis? Tijdens het shoppen gaat 60% naar een café of restaurant als ze moet plassen, ruim een derde wijkt uit naar een warenhuis en slechts 2% duikt in het uiterste geval een Dixi in. En zijn ze met de auto onderweg (zo’n 5 uur per week) dan vertikt 41% het om bij hoge nood de bosjes op te zoeken. Kortom: een schone en hygiënische plek om te plassen is hoognodig.

Kortingsvoucher
Linda van Schaik, general manager Retail Benelux en France: “Shell heeft altijd veel zorg besteed aan een goede toiletervaring, maar zet met 2theloo een volgende stap. Zoals ook uit het onderzoek blijkt, hechten vrouwen veel waarde aan een schoon toilet. Bij onze 2theloo-toiletten kunnen ze er zeker van zijn die aan te treffen.” Een bezoek aan een 2theloo-toilet bij Shell kost € 0,50. Hiervoor krijg je een kortingsvoucher ter waarde van € 0,50 die je in de Shell-shop kunt gebruiken voor bijvoorbeeld een vers Deli2go-broodje of een kop koffie. Inmiddels kun je bij meer dan de helft van de Shell-snelwegstations in Nederland terecht voor een relaxte en schone sanitaire stop.

De feiten
De uitslag van het WC-onderzoek staat in VIVA 33, die vanaf 8 augustus in de winkel ligt. Vast wat feiten op een rij:
– Een toiletbezoek duurt gemiddeld 1 tot 3 minuten
– 48% van de vrouwen baalt flink als ze in de rij moet staan om naar het toilet te kunnen
– Irritatie-top 4: vieze wc’s (56%), ontbrekend wc-papier (45%), stank (43%) en verstopte toiletten (41%)
– Bij gebrek aan wc-papier houdt 11% van de vrouwen het liever op
– 53% vindt het geen probleem om een grote boodschap op een vreemd toilet te doen. 19% bewaart die echter voor thuis en 16% krijgt het niet voor elkaar op een vreemde pot
– 53% probeert zo min mogelijk geluid te maken als er een rij staat
– 31% kucht, rolt het papier harder af of trekt alvast door
– 14% blijft net zolang in het wc-hokje zitten totdat iedereen weg is

VIVA besteedt ook online aandacht aan het onderzoek op viva.nl/wconderzoek.