17 juni 2015

‘Wij delen onze passie in AutoWeek, dat voel je op elke pagina’

Deze zomer bestaat AutoWeek 25 jaar. Wat is volgens content director Walter van Maren de kracht van print bij een merk dat zowel online met een site, apps, videokanalen en social media, offline met een event, als on screen met een eigen tv-programma erg goed vertegenwoordigd is?

Welke rol vervult print binnen de 360-scope van AutoWeek?

“Print is een wereld op zich. Een blad kun je overal, altijd lezen. En het later nog eens teruglezen. AutoWeek is dé expert op autogebied. Naast ons magazine hebben we onder andere apps die helpen bij auto-oriëntatie, maken we dagelijks video’s, hebben we een eigen AutoWeek-event, zijn we bezig met video on demand op het SBS platform KIJK.nl én werken we aan een tv-format voor Veronica. En dan heb ik nog lang niet alles genoemd. Het tijdschrift is daarbij steeds de basis. Als merk moet je op alle relevante kanalen aanwezig zijn, maar we hechten erg veel waarde aan een goed gemaakt magazine.”

Wat is de kracht van print?

“Waar online supersnel is, non stop doorgaat en een enórme hoeveelheid input biedt, kun je in print meer de diepte in en de ruimte nemen, en is het selecteren door de expert al vóór je gedaan. Het leent zich uitstekend voor achtergronden, long reads, reportages. Ik geloof dat er zoiets is als een ‘papieren generatie’, maar die hoeft niet per se van een bepaalde leeftijd te zijn. Het heeft te maken met de tijd nemen, het gevoel van papier waarderen. Wij delen onze passie in ons blad, dat voel je op elke pagina. Je merkt dat mensen dat op prijs stellen. Het lezen van AutoWeek is echt een moment voor henzelf.”

Door welke (buitenlandse) titels laat je je inspireren? Zie je daar innovatieve commerciële samenwerkingen?

Wired en Bloomberg vind ik inspirerend. Online en print versterken en stimuleren elkaar bij deze merken, het is één verhaal. Ik geloof erin dat dit echt de toekomst is. Qua commerciële samenwerkingen maakten we zelf al mooie fanmagazines met Peugeot, Toyota en Mercedes Benz. Ik zie ook daar veel mogelijkheden voor de toekomst.”

 

          

Fan magazines Peugeot, Toyota en Mercedes Benz

Met welke adverteerder zou je nog eens willen samenwerken?

“Onze redacteuren reizen veel, ik zie daar wel een samenwerking met mooie mannenkledingmerken voor me. Of een samenwerking met bijvoorbeeld Playstation, waarop veel Formule 1 spellen worden gespeeld. We gaan een AutoWeek archief ontsluiten, hoe mooi en symbolisch zou het zijn dat te laten sponsoren door een horlogemerk? Kortom: er is ontzéttend veel mogelijk.”

Wat mogen adverteerders niet missen het komende jaar met jouw merk?

“We werken momenteel met twee livestream videokanalen die veel adverteerdersmogelijkheden bieden: Snapchat en Periscope. Volg AutoWeek op onze Snapchat-groep voor dagelijks een kort, snappy verhaal, Periscope is meer voor de evenementen. Vorige week was er bijvoorbeeld in Parijs de presentatie van DS, een nieuw automerk van Citroën: je kunt dan live front row meekijken. Daarnaast willen we via productblogs meer producten gaan testen. Alles wat je aan je auto kunt toevoegen: navigatiesystemen, een bluetooth handsfree kit, een dvd-speler voor de achterbank. En dan binnen verschillende budgetten. Ook daar zie ik weer veel interessante mogelijkheden voor adverteerders.”

Kracht van print is anno 2015 onverminderd groot

Sanoma bereikt met z’n printtitels 7.715.200 mensen oftewel 54,5% van alle Nederlanders. Benieuwd naar wat dat voor jouw merk kan betekenen? Neem contact met je accountmanager, of bereik ons via sales.nl@sanoma.com | 088-556 67 77.