11 februari 2015

Wordt 2015 net zo’n succesvol jaar voor branded content als 2014?

2014 was hét jaar van branded content. Twee keer zoveel branded content werd er ingezet binnen het Sanoma netwerk als in het jaar ervoor. “En steeds vaker maken we samen met adverteerders opvallende, grensverleggende vormen van branded content,” vertelt Greetje van de Pol, manager Commerciële Redactie. “Iets om in 2015 nóg verder uit te bouwen.”

Wordt 2015 net zo’n succesvol jaar voor branded content als 2014? Als het aan Greetje van de Pol, manager Commerciële Redactie bij Sanoma, ligt wel met deze 3 do’s.

1. Zelf proberen en ervaringen delen

Een nieuw product onder de aandacht brengen? Laat mensen het zelf testen en daarover vertellen, via hettestpanel.nl van Sanoma. Histor deed dat het afgelopen jaar, met Histor Clean, een uitstekend reinigbare muurverf. Greetje van de Pol: “47 mensen verfden een muur in hun huis met de verf en namen vervolgens de proef op de som. Dat leverde prachtige content op: kinderen die voor één keer hun vieze handjes vol appelstroop op de muur mochten zetten bijvoorbeeld. Die content hebben we verwerkt in video’s, online artikelen en print advertorials met prachtige foto’s. En Histor was zo blij met het klinkende eindoordeel van hettestpanel.nl – een 8,7 – dat ze die op hun verpakking hebben vermeld.”

Do! Maak content die multi-inzetbaar en deelbaar is: dus én tekst én beeld én video, voor zowel print als online media.

2. Content partnerships

Branded content werkt als het één relevant is voor je lezers en twee binnen de juiste context wordt gepresenteerd. Daarom werken content partnerships zo goed: je verbindt je merk en je content aan een bestaand medium. Greetje van de Pol: “Menzis en ING bijvoorbeeld deden dat met NU.nl, door de pijlers Gezondheid en Economie voor langere tijd te claimen en daar hun content de delen. En Nature’s Pride deed dat met Libelle binnen het concept Claartjes Keuken .” Het resultaat: hoge waardering van de content, veel views en een sterke bijdrage aan het opbouwen van het merkimago.

Do! Ga een partnership aan voor langere tijd; de inzet van branded content heeft tijd nodig.

3. Een hele week live

‘De wereld staat in brand, maar kinderen hebben ‘m niet aangestoken.’ Dat was de insteek van de branded content campagne van UNICEF op NU.nl. Greetje van de Pol: “UNICEF bracht dagelijks achtergrondartikelen bij het nieuws over de humanitaire rampen in onder andere Syrië, Soedan en Irak. Een hele week lang, 24 uur per dag, op alle platformen van NU.nl, steeds met nieuwe artikelen.” Het haakje naar de actualiteit maakte deze campagne ijzersterk, wat zichtbaar werd in zeer veel views op de content. “In totaal is de content 1,9 miljoen keer gelezen Een absoluut record! We hebben in die week dus heel veel mensen weten te betrekken bij de boodschap van UNICEF.”

Do! Speel in op de actualiteit en durf ‘disruptive’ te zijn.

 

 

Branded content bij Sanoma

Profiteer jij al van Sanoma’s netwerk om je branded content boodschap te brengen? De mogelijkheden om branded content in te zetten zijn legio. Van advertorials en redactionele samenwerkingen – zowel print als online – tot events, specials en video. Commerciële Redactie van Sanoma’s Marketing Partnerships is gespecialiseerd in de productie van branded content.

Meer weten? Neem contact met je accountmanager , of via sales.nl@sanoma.com | 088-556 67 77.